Kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden Suomi-kuva kohteena
Laine, Riikka (2017)
Laine, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163355
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Satakunnan ammattikorkeakoulussa opiskelevien vaihto-opiskelijoiden Suomi-kuvaa. Tavoitteena oli selvittää eri kulttuureista saapuvien opiskelijoiden mielikuvia Suomesta ja suomalaisten kansainvälisten tutoreiden (kv-tutor) vaikutusta Suomi-kuvan muodostumiseen. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää, millaisia paikkoja ja matkailuvinkkejä kansainväliset tutoropiskelijat olivat Suomesta antaneet.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin Satakunnan ammattikorkeakoulua, sen tarjoamia vaihto-ohjelmia ja kv-tutorointia sekä Suomi-kuvaan että kulttuurien kohtaamiseen liittyviä tekijöitä. Tietoperustana käytettiin alan kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä aikaisempia tutkimuksia aiheesta.
Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja aineiston keruumenetelmänä toimi sähköinen kyselylomake. E-lomake lähetettiin sähköpostilinkkinä lukuvuonna 2015-2016 Satakunnan ammattikorkeakoulussa opiskeleville vaihto-opiskelijoille. Kyselyyn vastasi eri puolilta Eurooppaa olevia vaihto-opiskelijoita. Kysely toteutettiin kevään 2016 aikana ja vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Vastaukset osoittivat, että Suomi-kuva oli eri puolilta Eurooppaa tulevien vaihto-opiskelijoiden mielestä varsin positiivinen, joskaan suurimmalla osalla vastaajista ei ollut ennakkokäsityksiä –tai odotuksia Suomesta. Ulkomailla Suomi oli tunnettu lähinnä upeasta luonnostaan, lumesta ja Lapista. Identiteetiltään Suomi katsottiin rauhalliseksi, turvallisesti ja ystävälliseksi. Koulutus, luonto ja hyvät sosiaalipalvelut miellettiin Suomen vahvuuksiksi. Negatiivista mielikuvaa herättivät ihmisten ujous, kylmyys ja kallis hintataso. Lisäksi koulutuksen tasoon oltiin pettyneitä, mikä johtui muun muassa ohjauksen puutteen, opettajien tasoerojen sekä kurssien sisältöjen takia, näiden lisäksi opiskelu oli liian oma-aloitteista ja itsenäistä. Kuitenkin vaihto-aikaan Suomessa oltiin hyvin tyytyväisiä ja Suomeen tultaisiin uudelleen vaihtoon jos siihen tulisi mahdollisuus.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin Satakunnan ammattikorkeakoulua, sen tarjoamia vaihto-ohjelmia ja kv-tutorointia sekä Suomi-kuvaan että kulttuurien kohtaamiseen liittyviä tekijöitä. Tietoperustana käytettiin alan kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä aikaisempia tutkimuksia aiheesta.
Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja aineiston keruumenetelmänä toimi sähköinen kyselylomake. E-lomake lähetettiin sähköpostilinkkinä lukuvuonna 2015-2016 Satakunnan ammattikorkeakoulussa opiskeleville vaihto-opiskelijoille. Kyselyyn vastasi eri puolilta Eurooppaa olevia vaihto-opiskelijoita. Kysely toteutettiin kevään 2016 aikana ja vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Vastaukset osoittivat, että Suomi-kuva oli eri puolilta Eurooppaa tulevien vaihto-opiskelijoiden mielestä varsin positiivinen, joskaan suurimmalla osalla vastaajista ei ollut ennakkokäsityksiä –tai odotuksia Suomesta. Ulkomailla Suomi oli tunnettu lähinnä upeasta luonnostaan, lumesta ja Lapista. Identiteetiltään Suomi katsottiin rauhalliseksi, turvallisesti ja ystävälliseksi. Koulutus, luonto ja hyvät sosiaalipalvelut miellettiin Suomen vahvuuksiksi. Negatiivista mielikuvaa herättivät ihmisten ujous, kylmyys ja kallis hintataso. Lisäksi koulutuksen tasoon oltiin pettyneitä, mikä johtui muun muassa ohjauksen puutteen, opettajien tasoerojen sekä kurssien sisältöjen takia, näiden lisäksi opiskelu oli liian oma-aloitteista ja itsenäistä. Kuitenkin vaihto-aikaan Suomessa oltiin hyvin tyytyväisiä ja Suomeen tultaisiin uudelleen vaihtoon jos siihen tulisi mahdollisuus.