Serial Snacker : Diabetesaiheinen mobiilipeli Androidille
Skog, Gedi (2017)
Skog, Gedi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda diabetesaiheinen mobiilipeli, jonka avulla diabetesta sairastavat, 10 - 17-vuotiaat nuoret voivat opetella hallitsemaan oman sairautensa hoitoa. Pelin tarkoitus oli opastaa laskemaan ravinnosta saatavia hiilihydraatteja ja pistämään omaan insuliiniherkkyyteen sopiva annos insuliinia. Pelin tuli olla informatiivinen, hauska, mielenkiintoinen ja houkutteleva. Mobiilialustan vuoksi peli haluttiin pitää yksinkertaisena. Lisäksi 2D-grafiikoita pidettiin alustalle sopivina. Informatiivisuuden ja hauskuuden yhdistäminen teki suunnittelusta haastavan.
Peli toteutettiin Unitylla Android-käyttöjärjestelmälle. Unity valittiin, koska se oli entuudestaan tuttu. Grafiikoiden luomiseen käytettiin sähköisiä piirustustyökaluja Paint X Litea ja MS Paintia. Toteutuksen suurimpia kokonaisuuksia olivat pelaajahahmon ja vihollisten luominen sekä tason rakentaminen. Hahmojen luomisen vaiheita olivat piirtäminen, animoiminen ja ohjelmoiminen. Tason rakentamisessa hyödynnettiin automatisointia, mutta viimeistely tehtiin käsin. Pelille annettiin nimeksi Serial Snacker.
Toteutuksen aikana tavoite muuttui. Pelistä haluttiin monimutkaisempi versio tietokoneelle; pelin laajentamisen katsottiin parantavan sitä. Samalla siirryttiin piirretyistä 2D-grafiikoista 3D-grafiikoihin. Unreal Enginellä toteutettiin demo, joka hyödynsi aiemmin luotuja grafiikoita. Tähän vaiheeseen valittiin Unreal, koska sitä pidettiin kiinnostavana vaihtoehtona Unitylle. 3D-mallinnukseen käytettiin Blenderiä.
Lopputuotteena syntyi kaksi demoa: yhden tason käsittävä mobiilipelialku sekä konseptia esittelevä, tietokoneella pyöritettävä pieni taso. Mobiilipeli vastasi alun perin asetettuja tavoitteita muuten kuin laajudeltaan. Syynä suppeuteen oli tavoitteiden muuttuminen. Toinen demo jäi huomattavan suppeaksi teknisten ongelmien vuoksi. Unrealin havaittiin vaativan kehityskoneelta huomattavasti enemmän kuin Unityn. Kehityskoneen suorituskyky ei riittänyt laajempaan toteutukseen. Pelin idea vaikutti lupaavalta, ja täysi versio halutaan toteuttaa.
Peli toteutettiin Unitylla Android-käyttöjärjestelmälle. Unity valittiin, koska se oli entuudestaan tuttu. Grafiikoiden luomiseen käytettiin sähköisiä piirustustyökaluja Paint X Litea ja MS Paintia. Toteutuksen suurimpia kokonaisuuksia olivat pelaajahahmon ja vihollisten luominen sekä tason rakentaminen. Hahmojen luomisen vaiheita olivat piirtäminen, animoiminen ja ohjelmoiminen. Tason rakentamisessa hyödynnettiin automatisointia, mutta viimeistely tehtiin käsin. Pelille annettiin nimeksi Serial Snacker.
Toteutuksen aikana tavoite muuttui. Pelistä haluttiin monimutkaisempi versio tietokoneelle; pelin laajentamisen katsottiin parantavan sitä. Samalla siirryttiin piirretyistä 2D-grafiikoista 3D-grafiikoihin. Unreal Enginellä toteutettiin demo, joka hyödynsi aiemmin luotuja grafiikoita. Tähän vaiheeseen valittiin Unreal, koska sitä pidettiin kiinnostavana vaihtoehtona Unitylle. 3D-mallinnukseen käytettiin Blenderiä.
Lopputuotteena syntyi kaksi demoa: yhden tason käsittävä mobiilipelialku sekä konseptia esittelevä, tietokoneella pyöritettävä pieni taso. Mobiilipeli vastasi alun perin asetettuja tavoitteita muuten kuin laajudeltaan. Syynä suppeuteen oli tavoitteiden muuttuminen. Toinen demo jäi huomattavan suppeaksi teknisten ongelmien vuoksi. Unrealin havaittiin vaativan kehityskoneelta huomattavasti enemmän kuin Unityn. Kehityskoneen suorituskyky ei riittänyt laajempaan toteutukseen. Pelin idea vaikutti lupaavalta, ja täysi versio halutaan toteuttaa.