Lanseeraus- ja markkinointisuunnitelma Solar Age Oy:lle : digitaaliset mediat
Laitinen, Jarno; Seppälä, Pasi (2017)
Laitinen, Jarno
Seppälä, Pasi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184889
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Solar Age Oy:n toimeksiannosta ja sen tavoitteena oli luoda toimiva suunnitelma yrityksen lanseeraukseen ja markkinointiin. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan ainoastaan markkinoinnin digitaalisia ratkaisuja. Tutkimustyö ja tiedon soveltaminen etenivät osa kerrallaan suuremmasta kokonaisuudesta kohti tarkempia ja yksityiskohtaisempia toimenpiteitä. Markkinoiden analysoinnin ja erilaisten toimialan ilmiöiden selvittämisen jälkeen, työssä otettiin erityisesti huomioon sesonkiluonteisesta myynnistä johtuvat aikataulutukselliset reunaehdot, jotka määrittivät toimenpiteiden toteutusta sekä lanseerauksen ajankohtaa.
Aluksi esiteltiin yrityksen perustiedot sekä toimiala, jolla yritys kilpailee. Tämän jälkeen tehtiin katsaus energia-alan markkinoihin niin Suomessa kuin maailmalla. Seuraavissa osissa perehdyttiin yrityksen markkinoinnin suunnitteluun segmentoinnin, kohderyhmien määrittelyn ja SWOT-analyysin avulla ja koottiin siitä saatavat tiedot strategiseksi markkinointisuunnitelmaksi. Kaikki edellä mainitut vaiheet tähtäsivät markkinointiviestintäsuunnitelmaan ja siinä esitettyjen toimenpiteiden oikeanlaiseen toteutukseen. Viimeisessä osassa pohdittiin työn onnistumista niin omasta kuin toimeksiantajayrityksen näkökulmasta sekä nostettiin esille tehtyjä havaintoja tästä prosessista kokonaisuudessaan.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin yrityksen markkinointia laaja-alaisesti sekä hyödynnettiin lähdeaineistoista kerättyä tutkimustietoa vaihe vaiheelta. Markkinoinnillisen kokonaisuuden hahmottaminen ja tutkimustiedon soveltaminen loivat pohjan strategisille valinnoille sekä mainonnan konseptin suunnittelulle. Nämä sisällöt tulevat olemaan lähitulevaisuudessa Solar Age:n markkinoinnin kivijalka, johon yritys nojaa. Strategisen sisällön lisäksi tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi tarkka aikataulu ja suunnitelma toimenpiteistä, joilla yritys tullaan lanseeraamaan kevään 2017 aikana.
Aluksi esiteltiin yrityksen perustiedot sekä toimiala, jolla yritys kilpailee. Tämän jälkeen tehtiin katsaus energia-alan markkinoihin niin Suomessa kuin maailmalla. Seuraavissa osissa perehdyttiin yrityksen markkinoinnin suunnitteluun segmentoinnin, kohderyhmien määrittelyn ja SWOT-analyysin avulla ja koottiin siitä saatavat tiedot strategiseksi markkinointisuunnitelmaksi. Kaikki edellä mainitut vaiheet tähtäsivät markkinointiviestintäsuunnitelmaan ja siinä esitettyjen toimenpiteiden oikeanlaiseen toteutukseen. Viimeisessä osassa pohdittiin työn onnistumista niin omasta kuin toimeksiantajayrityksen näkökulmasta sekä nostettiin esille tehtyjä havaintoja tästä prosessista kokonaisuudessaan.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin yrityksen markkinointia laaja-alaisesti sekä hyödynnettiin lähdeaineistoista kerättyä tutkimustietoa vaihe vaiheelta. Markkinoinnillisen kokonaisuuden hahmottaminen ja tutkimustiedon soveltaminen loivat pohjan strategisille valinnoille sekä mainonnan konseptin suunnittelulle. Nämä sisällöt tulevat olemaan lähitulevaisuudessa Solar Age:n markkinoinnin kivijalka, johon yritys nojaa. Strategisen sisällön lisäksi tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi tarkka aikataulu ja suunnitelma toimenpiteistä, joilla yritys tullaan lanseeraamaan kevään 2017 aikana.