Satupussin salaisuus -opas : Liikunta- ja draamakasvatuksen harjoituksia lasten kielen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksessa
Grundmark, Kaisu; Tommila, Elina (2017)
Grundmark, Kaisu
Tommila, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205023
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka toimeksiantajana oli iisalmelainen Lumilinnan päiväkoti.Tavoitteena oli kehittää opas lasten kielen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksessa liikunta- ja draamakasvatuksen menetelmillä. Kehittämistyön ja oppaan avulla kielen kehityksen vaikeuksia voidaan tunnistaa ja tukea varhaisessa vaiheessa, mikä osaltaan vähentää lasten syrjäytymisriskiä.
Kehittämistyön aikana suunniteltiin ja ohjattiin 3–4 vuotiaiden lasten päiväkotiryhmälle ohjattuja tuokioita, joiden aikana pyrittiin tukemaan kielen kehitystä inkluusion periaatteiden mukaisesti. Tuokioille osallistuivat päiväkodin 3–4-vuotiaat lapset kielen taitotasosta riippumatta. Tuokiot pohjautuivat neljään klassikkosatuun, jotka leikittiin yhdessä läpi.
Ohjattujen tuokioiden pohjalta kehitettiin opas kielen kehityksen tueksi. Oppaassa on teoreettista tietoa lasten kielen kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa sekä lapsilähtöisestä ohjaamisesta. Lisäksi oppaassa on ohjattujen tuokioiden suunnitelmat ja ohjeet tuokioiden pitämiseen. Oppaassa on runsaasti kuvia elävöittämässä ulkoasua ja se on helppolukuinen. Opas on hyödyllinen työväline varhaiskasvattajille sekä kenelle tahansa kielen kehityksestä kiinnostuneelle henkilölle.
Ohjattujen tuokioiden vaikutusta lasten kielen kehitykseen on haastavaa arvioida, sillä tuokioiden kokeilujakso oli lyhyt. Lasten tuokioihin osallistuminen oli vaihtelevaa, joten yksittäisen lapsen saamaa hyötyä on vaikea arvioida. Ohjattujen tuokioiden aikana oli huomattavissa edistystä lasten sosiaalisissa taidoissa, rohkeammassa itseilmaisussa ja asioiden nimeämisessä. Lasten luottamus ohjaajia kohtaan lisääntyi prosessin aikana. Tulevaisuudessa oppaan toimivuutta voisi tutkia esimerkiksi ohjaamalla tuokioita pitemmän jakson ajan ja testaamalla lasten kielellisiä taitoja testeillä.
Kehittämistyön aikana suunniteltiin ja ohjattiin 3–4 vuotiaiden lasten päiväkotiryhmälle ohjattuja tuokioita, joiden aikana pyrittiin tukemaan kielen kehitystä inkluusion periaatteiden mukaisesti. Tuokioille osallistuivat päiväkodin 3–4-vuotiaat lapset kielen taitotasosta riippumatta. Tuokiot pohjautuivat neljään klassikkosatuun, jotka leikittiin yhdessä läpi.
Ohjattujen tuokioiden pohjalta kehitettiin opas kielen kehityksen tueksi. Oppaassa on teoreettista tietoa lasten kielen kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa sekä lapsilähtöisestä ohjaamisesta. Lisäksi oppaassa on ohjattujen tuokioiden suunnitelmat ja ohjeet tuokioiden pitämiseen. Oppaassa on runsaasti kuvia elävöittämässä ulkoasua ja se on helppolukuinen. Opas on hyödyllinen työväline varhaiskasvattajille sekä kenelle tahansa kielen kehityksestä kiinnostuneelle henkilölle.
Ohjattujen tuokioiden vaikutusta lasten kielen kehitykseen on haastavaa arvioida, sillä tuokioiden kokeilujakso oli lyhyt. Lasten tuokioihin osallistuminen oli vaihtelevaa, joten yksittäisen lapsen saamaa hyötyä on vaikea arvioida. Ohjattujen tuokioiden aikana oli huomattavissa edistystä lasten sosiaalisissa taidoissa, rohkeammassa itseilmaisussa ja asioiden nimeämisessä. Lasten luottamus ohjaajia kohtaan lisääntyi prosessin aikana. Tulevaisuudessa oppaan toimivuutta voisi tutkia esimerkiksi ohjaamalla tuokioita pitemmän jakson ajan ja testaamalla lasten kielellisiä taitoja testeillä.