Sonkajärven Lyseotien yläasteen oppilaiden päihteiden käyttö oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
Pulliainen, Mikke; Leivo, Mikko (2017)
Pulliainen, Mikke
Leivo, Mikko
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194947
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä verrataan oppilaiden ja opettajien näkökulmia päihteisiin liittyen Sonkajärven Lyseotien yläasteella, kuin myös oppilaiden keskeisiä ja opettajien keskeisiä näkökulmia keskenään. Päätutkimusongelmana on selvittää, minkälaisia eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä opettajien sekä 15-16 vuotiaiden oppilaiden näkökulmissa päihteiden käyttöön liittyen Sonkajärven Lyseotien yläasteella on.
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty avoimilla vastauksilla tutkimuslomakkeelle. Tutkimuslomakkeen sisältämät avoimet vastaukset ja vastausten sisältämät näkökulmat sekä mielipiteet ovat anonyymejä.
Työn teoriaosuus sisältää informaatiota yleisistä päihteistä, nuorten päihteiden käyttöön liittyvistä yleisistä asioita, nuorten päihteiden käyttöön liittyvää lainsäädäntöä sekä tietoa lähipoliisitoiminnasta etenkin koulujen ja poliisin välisen yhteistyön näkökulmasta.
Tutkimustuloksissa on vertailtu viiden opettajan sekä yhdentoista 9.luokkalaisen 15-16 vuotiaan oppilaan näkökulmia päihteiden käytöstä sekä kysytty mielipidettä opettajilta ja oppilailta, miten poliisin ja koulujen yhteistyötä voisi parantaa.
Työn lopussa pohditaan asioita, jotka ovat nousseet pinnalle opettajien ja oppilaiden vastauksissa, sekä pohditaan niihin mahdollisia kehitysehdotuksia ja kehityskeinoja
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty avoimilla vastauksilla tutkimuslomakkeelle. Tutkimuslomakkeen sisältämät avoimet vastaukset ja vastausten sisältämät näkökulmat sekä mielipiteet ovat anonyymejä.
Työn teoriaosuus sisältää informaatiota yleisistä päihteistä, nuorten päihteiden käyttöön liittyvistä yleisistä asioita, nuorten päihteiden käyttöön liittyvää lainsäädäntöä sekä tietoa lähipoliisitoiminnasta etenkin koulujen ja poliisin välisen yhteistyön näkökulmasta.
Tutkimustuloksissa on vertailtu viiden opettajan sekä yhdentoista 9.luokkalaisen 15-16 vuotiaan oppilaan näkökulmia päihteiden käytöstä sekä kysytty mielipidettä opettajilta ja oppilailta, miten poliisin ja koulujen yhteistyötä voisi parantaa.
Työn lopussa pohditaan asioita, jotka ovat nousseet pinnalle opettajien ja oppilaiden vastauksissa, sekä pohditaan niihin mahdollisia kehitysehdotuksia ja kehityskeinoja