Suojatieonnettomuudet Hämeessä 2014-2015
Heikkilä, Niina (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086794
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä, miten ja kenelle suojatieonnettomuudet tapahtuivat Hämeen alueella vuosina 2014-2015. Tutkimuksessakäytettiin poliisin rikosilmoitusjärjestelmää, josta kerättyä aineistoa tutkittiin kvantitatiivisella menetelmällä.
Vuosina 2014-2015 Hämeessä tapahtui yhteensä 127 suojatieonnettomuutta, joista yksi johti kuolemaan ja useat ainakin toisen osapuolen lievään loukkaantumiseen. Onnettomuuksista suuri osa tapahtui ajoneuvon ja pyöräilijän välillä.
Tyypillisestionnettomuus tapahtui siten, että ajoneuvo kääntyi oikealle ja törmäsi risteävää tietä ylittävään pyöräilijään. Myös ajoneuvon kääntyessä vasemmalle onnettomuuksia tapahtui melko paljon.
Onnettomuudet jakautuivat vuosien 2014-2015 kuukausien välille suhteellisen tasaisesti vuoden 2015 tammi- ja marraskuun onnettomuuspiikkejä lukuun ottamatta. Onnettomuudet tapahtuivat pääasiassa arkipäivänä(maanantai-perjantai) joko aamu- tai iltapäivällä.
Onnettomuuksien tapahtumapaikkoja tarkasteltaessa huomattiin, että ne olivat sijoittuneet pääasiassa Lahden ja Hämeenlinnan kaupunkien keskustojen alueille, jossa vallitsee 40-60 km/h nopeusrajoitus. Tyyppillisin onnettomuusristeys oli valoristeys,jossa on kaksi kaistaa molempiin suuntiin.
Pyöräilijöissä tai jalankulkijoissa miehiä ja naisia oli suhteellisen saman verran, mutta autoilijoista lähes 2/3 oli miehiä. Autoilijoiden joukossa erouttui nuoret ja iäkkäät miehet ja pyöräilijöissä alakouluikäiset lapset. Jalankulkijoissa sen sijaan iäkkäiden naisten osuus oli huomattavan suuri.
Vuosina 2014-2015 Hämeessä tapahtui yhteensä 127 suojatieonnettomuutta, joista yksi johti kuolemaan ja useat ainakin toisen osapuolen lievään loukkaantumiseen. Onnettomuuksista suuri osa tapahtui ajoneuvon ja pyöräilijän välillä.
Tyypillisestionnettomuus tapahtui siten, että ajoneuvo kääntyi oikealle ja törmäsi risteävää tietä ylittävään pyöräilijään. Myös ajoneuvon kääntyessä vasemmalle onnettomuuksia tapahtui melko paljon.
Onnettomuudet jakautuivat vuosien 2014-2015 kuukausien välille suhteellisen tasaisesti vuoden 2015 tammi- ja marraskuun onnettomuuspiikkejä lukuun ottamatta. Onnettomuudet tapahtuivat pääasiassa arkipäivänä(maanantai-perjantai) joko aamu- tai iltapäivällä.
Onnettomuuksien tapahtumapaikkoja tarkasteltaessa huomattiin, että ne olivat sijoittuneet pääasiassa Lahden ja Hämeenlinnan kaupunkien keskustojen alueille, jossa vallitsee 40-60 km/h nopeusrajoitus. Tyyppillisin onnettomuusristeys oli valoristeys,jossa on kaksi kaistaa molempiin suuntiin.
Pyöräilijöissä tai jalankulkijoissa miehiä ja naisia oli suhteellisen saman verran, mutta autoilijoista lähes 2/3 oli miehiä. Autoilijoiden joukossa erouttui nuoret ja iäkkäät miehet ja pyöräilijöissä alakouluikäiset lapset. Jalankulkijoissa sen sijaan iäkkäiden naisten osuus oli huomattavan suuri.