Hyvinvointiyrittäjyysprojekti varhaiskasvatuksessa
Salo, Heidi; Keskinen, Mia-Karoliina (2017)
Salo, Heidi
Keskinen, Mia-Karoliina
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168446
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on varhaiskasvatukseen sijoittuva hyvinvointiyrittäjyysprojekti, jonka tilaajana toi-mi Centria ammattikorkeakoulu. Hyvinvointiyrittäjyysprojektissamme laadimme yhteistyössä Uusyri-tyskeskus Firmaxin kanssa liiketoimintasuunnitelman yksityisen ryhmäperhepäiväkodin perustamisesta Evijärvelle. Liiketoimintasuunnitelmaan liittyen selvitimme strukturoidun kyselyn avulla Evijärven lapsiperheiden ajatuksia kunnan nykyisestä päivähoitotilanteesta. Lisäksi interventioiden avulla kokei-limme käytännössä perustettavan ryhmäperhepäiväkotimme pedagogiseksi painotukseksi valittua draamapedagogiikkaa.
Draamapedagogiset interventiot järjestimme viidelletoista 3–5-vuotiaalle lapselle Päiväkoti marjaPul-lassa Lapualla. Interventioiden tavoitteena oli viedä draamapedagogiset menetelmät osaksi päiväkodin toimintaa ja varhaiskasvatussuunnitelmaa, lisätä lasten osallisuutta sekä tunne- ja itseilmaisua päiväko-din arjessa, auttaa meitä kehittämään suunnittelu- ja ohjaustaitojamme ja sisäistämään varhaiskasvatuk-sen ydinkompetenssit.
Evijärven lapsiperheille suunnatulla strukturoidulla kyselyllä selvitimme samalla heidän ajatuksiaan yksityisestä päivähoidosta. Vastauksia hyödynnettiin arvioidessamme liiketoimintasuunnitelmamme kannattavuutta.
Hyvinvointiyrittäjyysprojektimme raportti koostuu tietoperustasta, projektin toiminnallisesta osuudesta ja projektin tulosten arvioinnista. Tietoperustassa esittelimme yritystoimintaa hoiva- ja hyvinvointialal-la yleisesti, varhaiskasvatuksen laadun tekijöitä, toimintaa ohjaavia lakeja sekä draaman menetelmiä varhaiskasvatuksessa. Hyvinvointiyrittäjyysprojektin toiminnallinen osuus koostui liiketoimintasuunni-telmastamme, strukturoidun kyselyn tuloksista sekä interventioista tekemistämme havainnoista.
Hyvinvointiyrittäjyysprojektin tuloksia arvioidessamme käytimme tukena Päiväkoti marjaPullan henki-lökunnalle teetettyä palautekyselyä, lapsilta kerättyä palautetta, SWOT-analyysia ja varhaiskasvatuk-sen ydinkompetensseja.
Draamapedagogiset interventiot järjestimme viidelletoista 3–5-vuotiaalle lapselle Päiväkoti marjaPul-lassa Lapualla. Interventioiden tavoitteena oli viedä draamapedagogiset menetelmät osaksi päiväkodin toimintaa ja varhaiskasvatussuunnitelmaa, lisätä lasten osallisuutta sekä tunne- ja itseilmaisua päiväko-din arjessa, auttaa meitä kehittämään suunnittelu- ja ohjaustaitojamme ja sisäistämään varhaiskasvatuk-sen ydinkompetenssit.
Evijärven lapsiperheille suunnatulla strukturoidulla kyselyllä selvitimme samalla heidän ajatuksiaan yksityisestä päivähoidosta. Vastauksia hyödynnettiin arvioidessamme liiketoimintasuunnitelmamme kannattavuutta.
Hyvinvointiyrittäjyysprojektimme raportti koostuu tietoperustasta, projektin toiminnallisesta osuudesta ja projektin tulosten arvioinnista. Tietoperustassa esittelimme yritystoimintaa hoiva- ja hyvinvointialal-la yleisesti, varhaiskasvatuksen laadun tekijöitä, toimintaa ohjaavia lakeja sekä draaman menetelmiä varhaiskasvatuksessa. Hyvinvointiyrittäjyysprojektin toiminnallinen osuus koostui liiketoimintasuunni-telmastamme, strukturoidun kyselyn tuloksista sekä interventioista tekemistämme havainnoista.
Hyvinvointiyrittäjyysprojektin tuloksia arvioidessamme käytimme tukena Päiväkoti marjaPullan henki-lökunnalle teetettyä palautekyselyä, lapsilta kerättyä palautetta, SWOT-analyysia ja varhaiskasvatuk-sen ydinkompetensseja.