Energieffektivering av skolfartyget M/S Michael Sars
Ekebom Oscar, Lindholm Andreas (2017)
Ekebom Oscar, Lindholm Andreas
Högskolan på Åland
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178642
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka och utvärdera hur värmeförbrukningen ombord på skolfartyget M/S Michael Sars kan effektiveras. Vi genomförde detta på tre olika sätt. Det första var att undersöka hur en isolering av maskinrummet och dess trapphus kan sänka uppvärmningsbehovet. Vi beräknade värmegenomgången genom skrovet samt hur mycket isoleringsmaterial som behövs. Det andra alternativet för energieffektivering är att undersöka hur ett eventuellt byte av fartygets oljeeldade panna skulle löna sig. För närvarande är pannan ombord gammal och har en låg verkningsgrad. Det tredje alternativet vi har undersökt är möjligheten och lönsamheten att ansluta fartyget till stadens fjärrvärmenät. Utöver dessa tre alternativ beaktas också värmeåtervinning från motorns kylvattensystem. The purpose of this degree thesis is to investigate and evaluate how the energy consumption that goes to heating onboard the training ship M/S Michael Sars could be optimized. We have covered three different solutions that could lower the energy consumption. First we calculated how an insulation of the engine room and the staircases the going down to the engine room would affect the energy consumption. The plan with that is to calculate the heat transfer that goes through the hull and the total area of insulation material that is required. The second method is to calculate how a new oil fired boiler could lower the energy consumption. The boiler on the ship today is old and has a low thermal efficiency. The third option we have explored is the possibility and profitability of providing the ship heating system with district heat from the local energy company.