Toimintasuunnitelma kiusaamisen ennaltaehkäisyyn : Iisalmen kaupungin varhaiskasvatus
Repo-Patronen, Iiris; Pyhäjärvi, Tytti; Repo, Oona (2017)
Repo-Patronen, Iiris
Pyhäjärvi, Tytti
Repo, Oona
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178713
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma Iisalmen kaupungin kunnallisille päiväkodeille. Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi määräytyi, kuinka kiusaamista ennaltaehkäisevää työtä voisi yhdenmukaistaa Iisalmen kunnallisissa päiväkodeissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia käytännöllinen kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma kehittämistyön menetelmin, ja vastata tutkimusongelmaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhdenmukaistaa Iisalmen kaupungin päiväkotien henkilökunnan kiusaamista ennaltaehkäisevää työtä toimintasuunnitelman avulla. Toimeksiantajan mukaan opinnäytetyön tarkoituksen toteuduttua myös sen tavoite saavutettiin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Iisalmen sivistys- ja hyvinvointitoimialan varhaiskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen laadullisen tutkimuksen, kehittämistyön sekä tuotteistamisprosessin keinoja. Kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma laadittiin Jämsän ja Mannisen (2000) tuotteistamisprosessin mukaisesti. Se sisältää idea-, luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaiheen. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla, joissa teemana oli kiusaamista ennaltaehkäisevän toimintasuunnitelman kehittäminen. Haastatteluista kertynyt aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Haastatteluaineistojen avulla kehitettiin kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma, joka pilotoitiin kaikissa Iisalmen kunnallisissa päiväkodeissa. Pilotoinnista saatujen arviointien ja palautteiden perusteella tuotetta kehitettiin vastaamaan käyttäjäryhmän tarpeeseen.
Opinnäytetyön tulokset jaoteltiin kehittämisprosessin vaiheiden mukaisesti. Alkukartoituksen aikana muodostuneet käyttäjäryhmän toiveet ja vaatimukset kehitettävälle tuotteelle toimivat ideavaiheen tuloksina. Luonnosteluvaiheen tulokset ovat tuotekehityksen osa-alueiden suhteiden vertailu ja analysointi sekä toimintasuunnitelman asiasisällön rajaaminen. Kehittämisvaiheen tulokset ovat pilotoinnissa ilmenneet tuotteen kehitystarpeet, toimeksiantajan arviointi sekä kiertävien erityislastentarhanopettajien konsultointi. Viimeistelyvaiheen tulokset ovat tuotteen päivittämisen vastuunjako, yksityiskohtien hiominen sekä käyttö- ja toteutusohjeiden kirjallinen laatiminen. Tuotteistamisprosessin vaiheiden tuloksia hyödyntäen laadittiin valmis ja viimeistelty kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena laadittu yhtenäinen kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma kehitettiin toimeksiantajan ja käyttäjäryhmän toiveiden sekä vaatimusten mukaisesti. Kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma tulee käyttöön Iisalmen jokaiseen kunnalliseen päiväkotiin. Toimeksiantajalta saadun arvioinnin mukaan opinnäytetyön tuotoksena laadittu toimintasuunnitelma vastaa tarkoitustaan ja saavuttaa sille asetut tavoitteet. Kiusaamista ennaltaehkäisevän toimintasuunnitelman jatkotutkimusaiheita ja kehittämisideoita ovat tuotteen tavoitteellisuuden, merkityksen ja tuloksellisuuden tutkiminen, varhaisen puuttumisen lisääminen suunnitelman asiasisältöön ja kiusaamista ennaltaehkäisevän toimintasuunnitelman siirtäminen kaikkiin Iisalmen päiväkoteihin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Iisalmen sivistys- ja hyvinvointitoimialan varhaiskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen laadullisen tutkimuksen, kehittämistyön sekä tuotteistamisprosessin keinoja. Kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma laadittiin Jämsän ja Mannisen (2000) tuotteistamisprosessin mukaisesti. Se sisältää idea-, luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaiheen. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla, joissa teemana oli kiusaamista ennaltaehkäisevän toimintasuunnitelman kehittäminen. Haastatteluista kertynyt aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Haastatteluaineistojen avulla kehitettiin kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma, joka pilotoitiin kaikissa Iisalmen kunnallisissa päiväkodeissa. Pilotoinnista saatujen arviointien ja palautteiden perusteella tuotetta kehitettiin vastaamaan käyttäjäryhmän tarpeeseen.
Opinnäytetyön tulokset jaoteltiin kehittämisprosessin vaiheiden mukaisesti. Alkukartoituksen aikana muodostuneet käyttäjäryhmän toiveet ja vaatimukset kehitettävälle tuotteelle toimivat ideavaiheen tuloksina. Luonnosteluvaiheen tulokset ovat tuotekehityksen osa-alueiden suhteiden vertailu ja analysointi sekä toimintasuunnitelman asiasisällön rajaaminen. Kehittämisvaiheen tulokset ovat pilotoinnissa ilmenneet tuotteen kehitystarpeet, toimeksiantajan arviointi sekä kiertävien erityislastentarhanopettajien konsultointi. Viimeistelyvaiheen tulokset ovat tuotteen päivittämisen vastuunjako, yksityiskohtien hiominen sekä käyttö- ja toteutusohjeiden kirjallinen laatiminen. Tuotteistamisprosessin vaiheiden tuloksia hyödyntäen laadittiin valmis ja viimeistelty kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena laadittu yhtenäinen kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma kehitettiin toimeksiantajan ja käyttäjäryhmän toiveiden sekä vaatimusten mukaisesti. Kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintasuunnitelma tulee käyttöön Iisalmen jokaiseen kunnalliseen päiväkotiin. Toimeksiantajalta saadun arvioinnin mukaan opinnäytetyön tuotoksena laadittu toimintasuunnitelma vastaa tarkoitustaan ja saavuttaa sille asetut tavoitteet. Kiusaamista ennaltaehkäisevän toimintasuunnitelman jatkotutkimusaiheita ja kehittämisideoita ovat tuotteen tavoitteellisuuden, merkityksen ja tuloksellisuuden tutkiminen, varhaisen puuttumisen lisääminen suunnitelman asiasisältöön ja kiusaamista ennaltaehkäisevän toimintasuunnitelman siirtäminen kaikkiin Iisalmen päiväkoteihin.