Facebook markkinoinnin merkitys yritykselle
Jauhiainen, Heidi; Hiltunen, Henriikka (2017)
Jauhiainen, Heidi
Hiltunen, Henriikka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188808
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Sport & Spa Hotel Vesileppis. Opinnäytetyössä tehtävän kampanjan tavoitteena oli sähköisen markkinoinnin avulla lisätä hotellin hiljaisten kuukausien myyntiä. Työssä keskityttiin tarkastelemaan tammikuuta 2017.
Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisenä teoriaosuutena käsitellään markkinointia ja markkinointiviestintää. Teorian avulla on luotu myös markkinointisuunnitelma Vesileppiksestä. Toisena teoriaosuutena tarkastellaan sähköistä liiketoimintaa ja markkinointia sekä sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa on luotu kampanja sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä tuodaan esille kampanjan onnistumiset sekä epäonnistumiset, pohditaan jakelukanavien, alueen ja mainoksen sisällön vaikutusta tarjouksesta kiinnostumiseen. Työn keskeinen tutkimusongelma on, kuinka saadaan lisättyä majoitusmyyntiä sähköisen markkinoin avulla. Sähköisen markkinoinnin työvälineeksi on valittu sosiaalisen median työkalu Facebook. Projektin teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointistrategiaan, internet-markkinointiin, sosiaaliseen mediaan sekä markkinointiin Facebookissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta eli kvantitatiivista tutkimusta. Eli tässä tapauksessa tutkittiin sitä, kuinka moni ihminen tarttui Facebook-tarjoukseen. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta.
Tutkimuksen lopussa käsitellään kampanjan tuloksia. Tutkimuksen avulla löydettiin sosiaalisesta mediasta alueita, joihin yrityksen kannattaa panostaa markkinoinnissa. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten paljon ihmisiä tavoitetaan Facebook markkinoinnilla ja miten paljon se tuo yritykselle lisämyyntiä. Yrityksen majoitusmyynti kasvoi kampanjan avulla tammikuussa noin 6% ja majoittujia kampanjan avulla saatiin yli 200 henkilöä.
Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisenä teoriaosuutena käsitellään markkinointia ja markkinointiviestintää. Teorian avulla on luotu myös markkinointisuunnitelma Vesileppiksestä. Toisena teoriaosuutena tarkastellaan sähköistä liiketoimintaa ja markkinointia sekä sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa on luotu kampanja sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä tuodaan esille kampanjan onnistumiset sekä epäonnistumiset, pohditaan jakelukanavien, alueen ja mainoksen sisällön vaikutusta tarjouksesta kiinnostumiseen. Työn keskeinen tutkimusongelma on, kuinka saadaan lisättyä majoitusmyyntiä sähköisen markkinoin avulla. Sähköisen markkinoinnin työvälineeksi on valittu sosiaalisen median työkalu Facebook. Projektin teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointistrategiaan, internet-markkinointiin, sosiaaliseen mediaan sekä markkinointiin Facebookissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta eli kvantitatiivista tutkimusta. Eli tässä tapauksessa tutkittiin sitä, kuinka moni ihminen tarttui Facebook-tarjoukseen. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta.
Tutkimuksen lopussa käsitellään kampanjan tuloksia. Tutkimuksen avulla löydettiin sosiaalisesta mediasta alueita, joihin yrityksen kannattaa panostaa markkinoinnissa. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten paljon ihmisiä tavoitetaan Facebook markkinoinnilla ja miten paljon se tuo yritykselle lisämyyntiä. Yrityksen majoitusmyynti kasvoi kampanjan avulla tammikuussa noin 6% ja majoittujia kampanjan avulla saatiin yli 200 henkilöä.