Paperilastin vahinkoseurantajärjestelmän kehittäminen
Hipponen, Viktor (2017)
Hipponen, Viktor
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää paperilastin vahinkoseurantajärjestelmää jo olemassa olevista menetelmistä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millä tavalla päivitetty järjestelmä olisi järkevintä rakentaa. Tutkimuksen raporttiosassa on kerrottu paperilastin merikuljetuksista, vahinkotyypeistä, vahinkoseurantajärjestelmästä sekä keinoista, joilla sitä kehitettiin.
Opinnäytetyö toteutettiin Finnlines Oyj:n toimeksi antamana. Kehitystyö suoritettiin ohjelmoimalla vanhaa järjestelmää siten, että se täyttää yhdessä tehdyt vaatimukset. Niistä sovittiin lukuisten tapaamisten yhteydessä konttorilla. Samalla asetettiin projektille rajat ja sitä ohjattiin haluttuun suuntaan. Aineisto kerättiin pääasiassa Cargo handling manual ja Checkers manual-teoksista, joissa kuvaillaan yksityiskohtaisesti paperirullan kuljetusprosessi, vahinkotyypit sekä aluksiin kohdistuvat vaatimukset.
Vanha järjestelmä oli jo itsessään toimiva työkalu, joka helpotti vahinkojen seurantaa. Sen huonoja puolia oli, että vahinkotieto ei tullut suoraan vaan erikseen hakemalla ja käyttäjän piti vahinkotiedon syötön ohella tehdä laskutoimituksia. Nämä seikat tekivät ohjelmasta hyvin työlään ja vaikealukuisen. Onnistunut riskienhallinta edellyttää helppokäyttöistä vahinkoseurantajärjestelmää, josta tarvittava tieto löytyy mahdollisimman vaivattomasti. Oikeat johtopäätökset käynnistävät tarvittavat toimet vahinkojen ehkäisemiseksi.
Uudessa järjestelmässä käyttäjä saa vahinkotiedon suoraan haluamallaan tavalla, esimerkiksi aluksittain tai satamittain. Tämän mahdollistaa keskitetty tiedonjako, jossa kertaalleen syötetty vahinkotieto välittyy muihin näkymiin oikealla tavalla, mikä pienentää huolimattomuusvirheen riskiä. Järjestelmän solut on ohjelmoitu hälyttämään automaattisesti heti, kun vahinkoa syntyy liikaa. Sen ulkoasu rakennettiin liikennealueittain ja purkusatamakohtaisesti siten, että käyttäjä voi valita itse näkymiin tarvittavat alukset ja satamat. Tämä selkeyttää koko ohjelmaa merkittävästi.
Opinnäytetyö toteutettiin Finnlines Oyj:n toimeksi antamana. Kehitystyö suoritettiin ohjelmoimalla vanhaa järjestelmää siten, että se täyttää yhdessä tehdyt vaatimukset. Niistä sovittiin lukuisten tapaamisten yhteydessä konttorilla. Samalla asetettiin projektille rajat ja sitä ohjattiin haluttuun suuntaan. Aineisto kerättiin pääasiassa Cargo handling manual ja Checkers manual-teoksista, joissa kuvaillaan yksityiskohtaisesti paperirullan kuljetusprosessi, vahinkotyypit sekä aluksiin kohdistuvat vaatimukset.
Vanha järjestelmä oli jo itsessään toimiva työkalu, joka helpotti vahinkojen seurantaa. Sen huonoja puolia oli, että vahinkotieto ei tullut suoraan vaan erikseen hakemalla ja käyttäjän piti vahinkotiedon syötön ohella tehdä laskutoimituksia. Nämä seikat tekivät ohjelmasta hyvin työlään ja vaikealukuisen. Onnistunut riskienhallinta edellyttää helppokäyttöistä vahinkoseurantajärjestelmää, josta tarvittava tieto löytyy mahdollisimman vaivattomasti. Oikeat johtopäätökset käynnistävät tarvittavat toimet vahinkojen ehkäisemiseksi.
Uudessa järjestelmässä käyttäjä saa vahinkotiedon suoraan haluamallaan tavalla, esimerkiksi aluksittain tai satamittain. Tämän mahdollistaa keskitetty tiedonjako, jossa kertaalleen syötetty vahinkotieto välittyy muihin näkymiin oikealla tavalla, mikä pienentää huolimattomuusvirheen riskiä. Järjestelmän solut on ohjelmoitu hälyttämään automaattisesti heti, kun vahinkoa syntyy liikaa. Sen ulkoasu rakennettiin liikennealueittain ja purkusatamakohtaisesti siten, että käyttäjä voi valita itse näkymiin tarvittavat alukset ja satamat. Tämä selkeyttää koko ohjelmaa merkittävästi.