"No että nää halais ja sit tää sanois anteeks toisille." : opas draamakokonaisuuden järjestämisestä sosiaalisten taitojen tukemiseksi varhaiskasvatuksessa
Porspakka, Anni (2017)
Porspakka, Anni
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188863
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lasten sosiaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja kiusaamisen ennaltaehkäisy. Tiedetään, että lapset oppivat sosiaalisia taitoja vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa ja ovat alttiita ympäristöltä tuleville viesteille. Kiusaamiskeskustelu on pinnalla jatkuvasti ja siinä kiusaamisen kitkeminen, sekä ennaltaehkäisy.
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää päiväkoti Pääskyn lapsille sosiaalisia taitoja tukevat draamakasvatuspajat ja tehdä näistä pajoista opas päiväkodille myöhempää käyttöä ja soveltamista varten. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää lasten sosiaalisia taitoja ja toimia mahdollisesti ennaltaehkäisevänä tekijänä kiusaamiselle. Toimeksiantajana toimi Joensuun ortodoksisen seurakunnan päiväkoti Pääsky ja draamakasvatuspajat järjestettiin kyseisen päiväkodin esikouluryhmälle.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja päiväkodin lapsilta ja työntekijöiltä kerättiin palautetta draamapajoista laadullisin menetelmin, joita oli tuokioiden kuvaaminen, haastattelu, havainnointi ja lasten kanssa ilmekorttien käyttäminen. Näiden perusteella draamapajat onnistuivat pääosin hyvin. Lapset lähtivät niihin mukaan innolla ja pääsivät kohtaamaan erilaisia sosiaalisia tilanteita, sekä pohtimaan niiden ratkaisuja.
Opinnäytetyön draamapajoista saadun palautteen ja videomateriaalin pohjalta tehtiin opas draamallisten menetelmien käytöstä sosiaalisten taitojen tukemiseksi. Opas tuli sisältämään pienen teoriaosion, draamapajojen toiminnan ja vinkit niiden toteuttamiseen, sekä huomioitavat asiat. Opas poikkesi pidetyistä draamapajoista hiukan, sillä saadun palautteen ja havaintojen jälkeen oli syytä muokata opas hieman erilaiseksi, kuten antaa vielä enemmän tilaa lasten kommenteille ja aikaa draamalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää päiväkoti Pääskyn lapsille sosiaalisia taitoja tukevat draamakasvatuspajat ja tehdä näistä pajoista opas päiväkodille myöhempää käyttöä ja soveltamista varten. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää lasten sosiaalisia taitoja ja toimia mahdollisesti ennaltaehkäisevänä tekijänä kiusaamiselle. Toimeksiantajana toimi Joensuun ortodoksisen seurakunnan päiväkoti Pääsky ja draamakasvatuspajat järjestettiin kyseisen päiväkodin esikouluryhmälle.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja päiväkodin lapsilta ja työntekijöiltä kerättiin palautetta draamapajoista laadullisin menetelmin, joita oli tuokioiden kuvaaminen, haastattelu, havainnointi ja lasten kanssa ilmekorttien käyttäminen. Näiden perusteella draamapajat onnistuivat pääosin hyvin. Lapset lähtivät niihin mukaan innolla ja pääsivät kohtaamaan erilaisia sosiaalisia tilanteita, sekä pohtimaan niiden ratkaisuja.
Opinnäytetyön draamapajoista saadun palautteen ja videomateriaalin pohjalta tehtiin opas draamallisten menetelmien käytöstä sosiaalisten taitojen tukemiseksi. Opas tuli sisältämään pienen teoriaosion, draamapajojen toiminnan ja vinkit niiden toteuttamiseen, sekä huomioitavat asiat. Opas poikkesi pidetyistä draamapajoista hiukan, sillä saadun palautteen ja havaintojen jälkeen oli syytä muokata opas hieman erilaiseksi, kuten antaa vielä enemmän tilaa lasten kommenteille ja aikaa draamalle.