Kotihoidon palvelutiimin hoitosuunnitelman tekemisen haasteet – Mobiili kotihoitopalvelu 2016
Pennanen, Anne (2017)
Pennanen, Anne
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188878
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata kotihoidon palvelutiimissä toimivien hoitajien käsityksiä hoitosuunnitelman merkityksestä asiakkaalle ja hänen hoidolleen. Kehittämistyön tavoitteena oli tunnistaa asiakkaan hoitosuunnitelman tekemiseen liittyviä haasteita Tornion kaupungin palvelutiimin kartoituskäynneillä sekä kehittää menetelmiä, joilla mobiilipalvelua saadaan aiempaa tehokkaammin hyödynnettyä asiakkaiden kotihoidossa.
Kehittämistyö oli osaltaan laadullinen sisältäen myös määrällistä taustatietoa kotihoidossa olevista asiakkaista. Kehittämistyöhön valikoitui kuusi kotihoidon palvelutiimin hoitajaa palvelutiimistä. Tässä työssä oli tärkeää, että kehittämistyö toteutettiin luonnollisissa toimintaympäristöissä. Hoitajien käsityksiä hoitosuunnitelman merkityksestä saatiin selville käyttämällä aineistojen keruina havainnointia ja kyselyä. Kotihoidossa olevan asiakkaiden kartoituskäyntien jälkeen laadittiin kehittämistyön toteuttajan ja hoitotiimin hoitajien kanssa asiakkaille alustavat yksilölliset hoitosuunnitelmat Pegasos-tietojärjestelmään. Tällaisia alustavia hoitosuunnitelmia ei ollut aiemmin laadittu palvelutiimissä. Hoitajien tietokonetaidot Pegasos-tietojärjestelmän käytöstä hoitosuunnitelmien laadinnassa olivat puutteellisia ja tätä osaamista lisäämään hoitotiimin hoitajille järjestettiin koulutustilaisuus, jonka tavoitteena oli perehdyttää heitä hoitosuunnitelman laadintaan kotihoidon kartoituskäynnin jälkeen.
Palvelutiimin hoitajien laatimat hoitosuunnitelmat ovat käytettävissä Pegasos-tietojärjestelmän kautta kotihoidon mobiilissa. Viive poistuu ja asiakkuus nousee kaikkien kotihoidon hoitajien aktiiviseen käyttöön. Asiakaslähtöisyys, käyttövalmius, vaikuttavuus sekä taloudellisuus korostuvat hoitosuunnitelman myötä. Palvelutiimin hoitajien laatimat yksilölliset hoitosuunnitelmat tukevat asiointia myös silloin, kun asiakas siirtyy yksityiselle palveluntuottajan asiakkaaksi. Kotihoidon asiakkaan hoitosuunnitelma voidaan tulostaa hänen mukaansa, joka takaa osaltaan hoidon jatkuvuuden ja yksilöllisyyden.
Palvelutiimin hoitajien käsitysten mukaan hoitosuunnitelmat ja niiden merkitys ovat tärkeitä osana laadukasta, tavoitteellista ja jatkuvaa sekä yksilöllistä hoitotyötä. Hoitosuunnitelmaan kirjataan tärkeimmät asiakkaan tarpeet kartoituskäynniltä, josta tiedot välittyvät kaikkien kotihoidossa toimivien hoitajien siten myös asiakkaan käyttöön. Hoitosuunnitelmakoulutusten jälkeen hoitosuunnitelmien laatiminen on jatkunut aktiivisena kotihoidon palvelutiimin hoitajien toimesta. Kehittämistyön toteuttaminen ja sen tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa Meri-Lapin kuntien kotihoidon asiakkaiden hoidon kartoituskäynnille asiakaslähtöisenä palveluna.
Kehittämistyö oli osaltaan laadullinen sisältäen myös määrällistä taustatietoa kotihoidossa olevista asiakkaista. Kehittämistyöhön valikoitui kuusi kotihoidon palvelutiimin hoitajaa palvelutiimistä. Tässä työssä oli tärkeää, että kehittämistyö toteutettiin luonnollisissa toimintaympäristöissä. Hoitajien käsityksiä hoitosuunnitelman merkityksestä saatiin selville käyttämällä aineistojen keruina havainnointia ja kyselyä. Kotihoidossa olevan asiakkaiden kartoituskäyntien jälkeen laadittiin kehittämistyön toteuttajan ja hoitotiimin hoitajien kanssa asiakkaille alustavat yksilölliset hoitosuunnitelmat Pegasos-tietojärjestelmään. Tällaisia alustavia hoitosuunnitelmia ei ollut aiemmin laadittu palvelutiimissä. Hoitajien tietokonetaidot Pegasos-tietojärjestelmän käytöstä hoitosuunnitelmien laadinnassa olivat puutteellisia ja tätä osaamista lisäämään hoitotiimin hoitajille järjestettiin koulutustilaisuus, jonka tavoitteena oli perehdyttää heitä hoitosuunnitelman laadintaan kotihoidon kartoituskäynnin jälkeen.
Palvelutiimin hoitajien laatimat hoitosuunnitelmat ovat käytettävissä Pegasos-tietojärjestelmän kautta kotihoidon mobiilissa. Viive poistuu ja asiakkuus nousee kaikkien kotihoidon hoitajien aktiiviseen käyttöön. Asiakaslähtöisyys, käyttövalmius, vaikuttavuus sekä taloudellisuus korostuvat hoitosuunnitelman myötä. Palvelutiimin hoitajien laatimat yksilölliset hoitosuunnitelmat tukevat asiointia myös silloin, kun asiakas siirtyy yksityiselle palveluntuottajan asiakkaaksi. Kotihoidon asiakkaan hoitosuunnitelma voidaan tulostaa hänen mukaansa, joka takaa osaltaan hoidon jatkuvuuden ja yksilöllisyyden.
Palvelutiimin hoitajien käsitysten mukaan hoitosuunnitelmat ja niiden merkitys ovat tärkeitä osana laadukasta, tavoitteellista ja jatkuvaa sekä yksilöllistä hoitotyötä. Hoitosuunnitelmaan kirjataan tärkeimmät asiakkaan tarpeet kartoituskäynniltä, josta tiedot välittyvät kaikkien kotihoidossa toimivien hoitajien siten myös asiakkaan käyttöön. Hoitosuunnitelmakoulutusten jälkeen hoitosuunnitelmien laatiminen on jatkunut aktiivisena kotihoidon palvelutiimin hoitajien toimesta. Kehittämistyön toteuttaminen ja sen tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa Meri-Lapin kuntien kotihoidon asiakkaiden hoidon kartoituskäynnille asiakaslähtöisenä palveluna.