JOPOLLA ELÄMÄÄN : oppilaiden omia kokemuksia joustavan perusopetuksen luokalta
Skogberg, Mari (2017)
Skogberg, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli joustavan perusopetuksen eli JOPO®-opetuksen merkityksen avaaminen kustannustehokkaana ennaltaehkäisevänä lastensuojelullisena toimenpiteenä kuntatason päättäjille. Tavoitteena oli selvittää, paraneeko oppilaan koulumotivaatio JOPO®-luokassa. Oppilailta kysyttiin myös heidän kokemuksestaan osallisuudesta ja vaikutusmahdollisuuksista sekä mahdollisista eroista niin sanottuun normaaliopetukseen verrattuna.
Kohderyhmänä oli Lopen Yläkoulun joustavan perusopetuksen luokka, ja tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän oppilasta. Aineisto tutkimusta varten kerättiin oppilaiden kirjoitelmien, puolistrukturoidun ryhmähaastattelun sekä osallistuvan havainnoinnin avulla. Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että nuoret kiinnittyivät voimakkaasti JOPO®-luokkaan sekä siellä toimivaan ryhmään. Luokassa vallitsi vahva ryhmähenki ja oppilaat tukivat toisiaan. Oppilaat olivat selkeästi motivoituneempia kuin aikaisemmin opiskellessaan niin sanotussa normaalissa luokassa. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että kun nuoria lähestytään yksilöllisesti ja heille annetaan mahdollisuus valita oma oppimistyylinsä samalla kun heitä innostetaan ja tuetaan, luodaan pohjaa toisen asteen koulutukseen hakeutumiselle.
Kohderyhmänä oli Lopen Yläkoulun joustavan perusopetuksen luokka, ja tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän oppilasta. Aineisto tutkimusta varten kerättiin oppilaiden kirjoitelmien, puolistrukturoidun ryhmähaastattelun sekä osallistuvan havainnoinnin avulla. Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että nuoret kiinnittyivät voimakkaasti JOPO®-luokkaan sekä siellä toimivaan ryhmään. Luokassa vallitsi vahva ryhmähenki ja oppilaat tukivat toisiaan. Oppilaat olivat selkeästi motivoituneempia kuin aikaisemmin opiskellessaan niin sanotussa normaalissa luokassa. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että kun nuoria lähestytään yksilöllisesti ja heille annetaan mahdollisuus valita oma oppimistyylinsä samalla kun heitä innostetaan ja tuetaan, luodaan pohjaa toisen asteen koulutukseen hakeutumiselle.