Identifying Motivation Preferences of Generation Y Talent in China
Xiao, Ting (2017)
Xiao, Ting
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188849
Tiivistelmä
Nykyisen tietopohjaisen talouden aikakaudella henkilöstöresursseja pidetään yhtenä tärkeimmistä osa-alueista, joita kehitetään yrityksissä. Y-sukupolven ryhmästä on tullut kasvava osa yritysten henkilöstöhallinnan voimavaroja. Kuitenkin suurin haaste on, miten motivoida kyseistä ryhmää. Nopea talouden ja sosiaalisen aikakauden kehitys vaikuttaa Y-sukupolven eri persoonallisuuksiin ja vaatimustasoon verrattuna edellisiin sukupolviin. Tämä saattaa vaikuttaa työn arvoon ja käyttäytymiseen työpaikoilla. Siksi nykyinen motivaatiomekanismi ei ehkä enää sovi motivoimaan nuoria työntekijöitä.
Auttaakseen yritystä ymmärtämään, mitkä Y-sukupolven motivaatiomekanismit ovat, tässä opinnäytetyössä tehdään kysely, joka perustuu aiempiin Y-sukupolven tutkimuksiin. Ensinnäkin toteutetaan kirjallisuuskatsaus, jotta voidaan ymmärtää Y-sukupolven ominaisuuksia. Seuraavaksi keskitytään klassisiin motivaatioteorioihin ja tutkimuksiin. Näitä motivaatiotekijöitä käytetään perustana tutkittaessa Y-sukupolven mieltymyksiä eräässä koulutusyhtiössä Kiinassa.
Kvantitatiivisen tutkimus- ja analyysimenetelmän pohjalta saatiin selville Y-sukupolven motivaatiomieltymyksiä ja ominaisuuksia. Lisäksi myös työntekijöiden asenteet nykyiseen motivaatiomekanismiin heijastuivat kyselyssä. Yleensä työntekijöillä oli positiivinen asenne nykyisiin motivaatiomenetelmiin, mutta vastaajat toivat esiin myös joitakin ongelmakohtia.
Kyselyn tulosten perusteella esitetään neuvoja Y-sukupolven johtamiseen ja motivointiin. Tämä auttaa yritystä ymmärtämään Y-sukupolven työntekijöitä ja muokkaamaan vastaavia motivaatiomenetelmiä organisaatiossa.
Auttaakseen yritystä ymmärtämään, mitkä Y-sukupolven motivaatiomekanismit ovat, tässä opinnäytetyössä tehdään kysely, joka perustuu aiempiin Y-sukupolven tutkimuksiin. Ensinnäkin toteutetaan kirjallisuuskatsaus, jotta voidaan ymmärtää Y-sukupolven ominaisuuksia. Seuraavaksi keskitytään klassisiin motivaatioteorioihin ja tutkimuksiin. Näitä motivaatiotekijöitä käytetään perustana tutkittaessa Y-sukupolven mieltymyksiä eräässä koulutusyhtiössä Kiinassa.
Kvantitatiivisen tutkimus- ja analyysimenetelmän pohjalta saatiin selville Y-sukupolven motivaatiomieltymyksiä ja ominaisuuksia. Lisäksi myös työntekijöiden asenteet nykyiseen motivaatiomekanismiin heijastuivat kyselyssä. Yleensä työntekijöillä oli positiivinen asenne nykyisiin motivaatiomenetelmiin, mutta vastaajat toivat esiin myös joitakin ongelmakohtia.
Kyselyn tulosten perusteella esitetään neuvoja Y-sukupolven johtamiseen ja motivointiin. Tämä auttaa yritystä ymmärtämään Y-sukupolven työntekijöitä ja muokkaamaan vastaavia motivaatiomenetelmiä organisaatiossa.