Markkinointiviestinnän kautta syntyvät mielikuvat majoituskokemuksessa
Leppäjärvi, Laura (2017)
Leppäjärvi, Laura
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199044
Tiivistelmä
Hotel Levi Panorama on Levin Koutalaella sijaitseva, laadukkaita majoitus- ja ravintolapalveluita tarjoava rinnehotelli. Kiinteistö Oy Koutalaen omistuksessa oleva hotelli avasi ovensa vuonna 2009.
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää majoittumaan saapuvien asiakkaiden ennakkomielikuvat Hotel Levi Panoramasta sekä tutkia, tapahtuuko mielikuvissa muutoksia majoittumiskokemuksen myötä. Toimeksiantajan toiveesta tutkimus painottui erityisesti markkinointiviestinnän välityksellä syntyneisiin mielikuviin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui mielikuviin, markkinointiviestintään sekä yrityskuvaan ja sen muodostumiseen liittyvään tieteelliseen kirjallisuuteen sekä artikkeleihin. Viitekehyksessä tutustutaan toimeksiantajayritykseen ja sen liikeideaan, määritellään tutkimuksen kannalta keskeisiä käsitteitä ja perehdytään yrityskuvaan vaikuttaviin tekijöihin. Tämän lisäksi esitellään myös valitut tutkimusmenetelmät, perustellaan kyseisten menetelmien käyttö ja perehdytään vielä tutkimuksen tuloksiin, tehdään sen pohjalta johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia jatkoa varten sekä pohditaan opinnäytetyöprosessia ja omaa työskentelyä.
Aineistonkeruu toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena maalis-huhtikuun 2017 aikana haastattelulomakkeiden välityksellä. Kohderyhmänä toimivat ensimmäistä kertaa hotellille majoittumaan saapuneet asiakkaat, jotka olivat varanneet majoituksensa itsenäisesti ilman mielikuviin ja ostopäätökseen aktiivisesti vaikuttanut kolmatta osapuolta.
Saatujen tulosten perusteella etukäteen syntyneet mielikuvat vastasivat hyvin todellisuutta. Hotelli koettiin laadukkaana, tasokkaana sekä modernina ja sen asiakaspalvelua pidettiin ensiluokkaisena. Markkinointiviestinnän ei kuitenkaan koettu olevan riittävän näkyvää, sillä suurin osa kyselyyn vastanneista kertoi, ettei ollut nähnyt hotellin mainoksia missään markkinointikanavissa. Sosiaalisen
median osalta eniten aktiivisuutta vastaajien keskuudessa oli havaittavissa Facebookissa sekä TripAdvisorissa.
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää majoittumaan saapuvien asiakkaiden ennakkomielikuvat Hotel Levi Panoramasta sekä tutkia, tapahtuuko mielikuvissa muutoksia majoittumiskokemuksen myötä. Toimeksiantajan toiveesta tutkimus painottui erityisesti markkinointiviestinnän välityksellä syntyneisiin mielikuviin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui mielikuviin, markkinointiviestintään sekä yrityskuvaan ja sen muodostumiseen liittyvään tieteelliseen kirjallisuuteen sekä artikkeleihin. Viitekehyksessä tutustutaan toimeksiantajayritykseen ja sen liikeideaan, määritellään tutkimuksen kannalta keskeisiä käsitteitä ja perehdytään yrityskuvaan vaikuttaviin tekijöihin. Tämän lisäksi esitellään myös valitut tutkimusmenetelmät, perustellaan kyseisten menetelmien käyttö ja perehdytään vielä tutkimuksen tuloksiin, tehdään sen pohjalta johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia jatkoa varten sekä pohditaan opinnäytetyöprosessia ja omaa työskentelyä.
Aineistonkeruu toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena maalis-huhtikuun 2017 aikana haastattelulomakkeiden välityksellä. Kohderyhmänä toimivat ensimmäistä kertaa hotellille majoittumaan saapuneet asiakkaat, jotka olivat varanneet majoituksensa itsenäisesti ilman mielikuviin ja ostopäätökseen aktiivisesti vaikuttanut kolmatta osapuolta.
Saatujen tulosten perusteella etukäteen syntyneet mielikuvat vastasivat hyvin todellisuutta. Hotelli koettiin laadukkaana, tasokkaana sekä modernina ja sen asiakaspalvelua pidettiin ensiluokkaisena. Markkinointiviestinnän ei kuitenkaan koettu olevan riittävän näkyvää, sillä suurin osa kyselyyn vastanneista kertoi, ettei ollut nähnyt hotellin mainoksia missään markkinointikanavissa. Sosiaalisen
median osalta eniten aktiivisuutta vastaajien keskuudessa oli havaittavissa Facebookissa sekä TripAdvisorissa.