Pelillistäminen työmotivaation johtamisessa
Väisälä, Maarit (2017)
Väisälä, Maarit
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli pelillistäminen työmotivaation johtamisessa. Työn tavoitteena oli tutkimus- ja teoriatietojen perusteella luoda ohjeistus ja toimintamalli pelillistämisen käyttöönotolle yrityksen johtamisen tukena. Ohjeistuksella on tarkoitus lisätä tietoisuutta pelillistämisestä ja sen mahdollisuuksista työmotivaation ylläpitämisessä ja lisäämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys liittyi pelillistämiseen ja motivaatioon, ja sen lähdeaineistona käytettiin sekä kotimaista että ulkomaista kirjallisuutta sekä tutkimustietoa. Työ tehtiin kehittämistutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu tehtiin kahdeksan eri yrityksen edustajalle maalis-huhtikuussa 2017.
Kehittämistutkimuksen mukaan pelillistäminen voidaan sekoittaa sen termistä johtuen viihteelliseen pelaamiseen, hyötypeleihin tai simulaatioihin. Aiheesta on saatavissa tietoa, mutta tiedon hajanaisuus voi olla yksi syy, ettei pelillistämistä ja sen mahdollisuuksia työelämässä tunneta paremmin.
Tämän kehittämistutkimuksen mukaan pelillistäminen on työmotivaation näkökulmasta erilaisten motivoivien pelielementtien hyödyntämistä hyvän johtamisen tukena. Hyödyntämisen mahdollisuuksia on paljon. Tutkimus toi esille, että pelillistämisen käyttöönotto ei välttämättä vaadi järjestelmäpanostuksia, vaan se voidaan toteuttaa myös toimintatapojen muutoksilla, olemassa olevia järjestelmiä hyödyntämällä tai ilmaisohjelmilla.
Yritykset eivät ole mitanneet pelkästään pelillistämisen vaikutuksia työmotivaatioon, mutta tämän kehittämistutkimuksen mukaan pelillistämisellä on ollut useita positiivisia vaikutuksia siihen. Kaikki haastateltavat olivat tyytyväisiä heillä toteutettuihin pelillistämisratkaisuihin ja näkivät pelillistämisellä olevan myös laajempia mahdollisuuksia.
Tätä työtä ja sen tuloksena olevaa ohjeistusta sekä pelillistämismallia voi hyödyntää tutustuessa pelillistämiseen ja sen hyötyihin työmotivaation johtamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys liittyi pelillistämiseen ja motivaatioon, ja sen lähdeaineistona käytettiin sekä kotimaista että ulkomaista kirjallisuutta sekä tutkimustietoa. Työ tehtiin kehittämistutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu tehtiin kahdeksan eri yrityksen edustajalle maalis-huhtikuussa 2017.
Kehittämistutkimuksen mukaan pelillistäminen voidaan sekoittaa sen termistä johtuen viihteelliseen pelaamiseen, hyötypeleihin tai simulaatioihin. Aiheesta on saatavissa tietoa, mutta tiedon hajanaisuus voi olla yksi syy, ettei pelillistämistä ja sen mahdollisuuksia työelämässä tunneta paremmin.
Tämän kehittämistutkimuksen mukaan pelillistäminen on työmotivaation näkökulmasta erilaisten motivoivien pelielementtien hyödyntämistä hyvän johtamisen tukena. Hyödyntämisen mahdollisuuksia on paljon. Tutkimus toi esille, että pelillistämisen käyttöönotto ei välttämättä vaadi järjestelmäpanostuksia, vaan se voidaan toteuttaa myös toimintatapojen muutoksilla, olemassa olevia järjestelmiä hyödyntämällä tai ilmaisohjelmilla.
Yritykset eivät ole mitanneet pelkästään pelillistämisen vaikutuksia työmotivaatioon, mutta tämän kehittämistutkimuksen mukaan pelillistämisellä on ollut useita positiivisia vaikutuksia siihen. Kaikki haastateltavat olivat tyytyväisiä heillä toteutettuihin pelillistämisratkaisuihin ja näkivät pelillistämisellä olevan myös laajempia mahdollisuuksia.
Tätä työtä ja sen tuloksena olevaa ohjeistusta sekä pelillistämismallia voi hyödyntää tutustuessa pelillistämiseen ja sen hyötyihin työmotivaation johtamisessa.