KUNTOUTTAVAN TYÖTOIMINNAN ASIAKKAAN TYÖNKUVAN KEHITTÄMINEN SPR KONTISSA, PORIN TOIMIPISTEESSÄ
Heinilä, Emilia (2017)
Heinilä, Emilia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710594
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Emilia Heinilä. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan työnkuvan kehittäminen SPR Kontissa, Porin toimipisteessä. Kevät 2017, 59 sivua, 5 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon diakonian virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli vastata työelämän yhteistyökumppanin, eli Porin SPR Kontin, tarpeeseen kehittää ja monipuolistaa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan työkuvaa. Kehitystä toivottiin moninkertaistuneen kuntouttavan työtoiminnan asiakasmäärän tähden. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena toteutuksena. Toiminnallinen toteutus piti sisällään työnkuvan uudistuksen suunnittelua, uudistetun työnkuvan pilotointia käytännössä ja sen arviointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda asiakaslähtöinen ote prosessiin.
Raportin aineisto koostuu prosessin kuvauksesta sekä teoreettisesta viitekehyksestä, joka johdattaa aiheeseen ja täydentää sitä. Aineistoa kerättiin haastattelujen, lomakehaastattelujen sekä erilaisten kirjallisuus- ja nettilähteiden avulla.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toukokuussa 2016 Porissa kehitettävän työnkuvan ja pilotoinnin suunnittelulla sekä alkuhaastatteluilla. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan kehitetyn työnkuvan pilotointi suoritettiin kesä-elokuussa 2016. Loppuhaastattelut sekä työnkuvan ja pilotoinnin arviointi tehtiin syyskuussa 2016. PowerPoint -esitys Kontissa toteutetusta kehittämisprosessista ja uudesta työkuvasta pidettiin joulukuussa 2016 Kontin toimihenkilöille.
Työnkuvan muutos ja sen pilotointi toteutuivat onnistuneesti. Sekä asiakkaat, työntekijät että työnjohto olivat tyytyväisiä toteutukseen ja lopputulokseen. Uusi laajennettu työnkuva otetaan käyttöön Porin Kontissa. PowerPoint -esitys toteutetusta pilotoinnista ja työnkuvan muutoksesta sekä haastattelulomakkeet annetaan Kontti -ketjun käyttöön. PowerPoint -esitys jaettiin Kontti -ketjun kaikille tavarataloille. Porissa toteutetusta kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan työnkuvan kehittämisestä he saavat malliesimerkin, joka voidaan ottaa käyttöön Konteissa valtakunnallisesti.
Kontin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työnkuvan uudistaminen oli ajankohtainen ja tarpeellinen toimenpide. Opinnäytetyö vastasi työelämän yhteistyökumppanin tarpeeseen. Asiakaslähtöisellä otteella oli positiivisia sekä työtyytyväisyyttä lisääviä vaikutuksia. Asiakkaat saatiin onnistuneesti sijoitettua eri työpisteiden avustaviin työtehtäviin. Näin ollen toiminnalliselle toteutukselle asetetut tavoitteet täyttyivät.
Asiasanat: työnkuvan kehittäminen, asiakaslähtöisyys, kuntouttava työtoiminta, diakonia
Emilia Heinilä. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan työnkuvan kehittäminen SPR Kontissa, Porin toimipisteessä. Kevät 2017, 59 sivua, 5 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon diakonian virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli vastata työelämän yhteistyökumppanin, eli Porin SPR Kontin, tarpeeseen kehittää ja monipuolistaa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan työkuvaa. Kehitystä toivottiin moninkertaistuneen kuntouttavan työtoiminnan asiakasmäärän tähden. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena toteutuksena. Toiminnallinen toteutus piti sisällään työnkuvan uudistuksen suunnittelua, uudistetun työnkuvan pilotointia käytännössä ja sen arviointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda asiakaslähtöinen ote prosessiin.
Raportin aineisto koostuu prosessin kuvauksesta sekä teoreettisesta viitekehyksestä, joka johdattaa aiheeseen ja täydentää sitä. Aineistoa kerättiin haastattelujen, lomakehaastattelujen sekä erilaisten kirjallisuus- ja nettilähteiden avulla.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toukokuussa 2016 Porissa kehitettävän työnkuvan ja pilotoinnin suunnittelulla sekä alkuhaastatteluilla. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan kehitetyn työnkuvan pilotointi suoritettiin kesä-elokuussa 2016. Loppuhaastattelut sekä työnkuvan ja pilotoinnin arviointi tehtiin syyskuussa 2016. PowerPoint -esitys Kontissa toteutetusta kehittämisprosessista ja uudesta työkuvasta pidettiin joulukuussa 2016 Kontin toimihenkilöille.
Työnkuvan muutos ja sen pilotointi toteutuivat onnistuneesti. Sekä asiakkaat, työntekijät että työnjohto olivat tyytyväisiä toteutukseen ja lopputulokseen. Uusi laajennettu työnkuva otetaan käyttöön Porin Kontissa. PowerPoint -esitys toteutetusta pilotoinnista ja työnkuvan muutoksesta sekä haastattelulomakkeet annetaan Kontti -ketjun käyttöön. PowerPoint -esitys jaettiin Kontti -ketjun kaikille tavarataloille. Porissa toteutetusta kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan työnkuvan kehittämisestä he saavat malliesimerkin, joka voidaan ottaa käyttöön Konteissa valtakunnallisesti.
Kontin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työnkuvan uudistaminen oli ajankohtainen ja tarpeellinen toimenpide. Opinnäytetyö vastasi työelämän yhteistyökumppanin tarpeeseen. Asiakaslähtöisellä otteella oli positiivisia sekä työtyytyväisyyttä lisääviä vaikutuksia. Asiakkaat saatiin onnistuneesti sijoitettua eri työpisteiden avustaviin työtehtäviin. Näin ollen toiminnalliselle toteutukselle asetetut tavoitteet täyttyivät.
Asiasanat: työnkuvan kehittäminen, asiakaslähtöisyys, kuntouttava työtoiminta, diakonia