Osaaminen : Ajoneuvoasentajan perustutkinto
Tihinen, Anssi (2017)
Tihinen, Anssi
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213317
Tiivistelmä
Osaamisen tuottaminen ja varmistaminen ovat ammattiopiston toiminnan perusedellytys ja lainsäädännöllinen tehtävä. Ammattiopiston on oltava vaikutusalueensa toiminnassa aktiivinen toimija ja vaalittava tiiviisti työelämäyhteyksiään. Tässä työssä on tavoitteena valmistautua Ammattiopisto Lappian auto-osaston tuleviin muutoksiin taloustilanteen kiristyessä. Työssä keskitytään alueen yrittäjien mielipiteisiin osaamisen ja ohjauksen näkökulmasta.
Työssäoppimisen lisääntyessä alueella toimivien yrittäjien rooli opiskelijoiden osaamisen ja ohjaamisen varmistajina kasvaa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää yrittäjien mielipide ajoneuvoasentajan osaamisesta eri arviointiasteikolla ja työssäoppimisjaksoille parhaiten soveltuvista osaamistavoitteista. Mukana oli myös uusi paikallisesti tarjottava tutkinnonosa. Lisäksi keskusteltiin tulevaisuuden näkymistä, osaamisen kehityskohteiden ja vaihtoehtoisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuuksista.
Tutkimuksessa tarkasteltiin koulutuksen ja autoalan nykyistä tilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu osaamisen näkökulmasta. Viitekehyksessä punaisena lankana on ammatillinen osaaminen, sen hankkiminen, kehittäminen ja arviointi, sekä osaamisperusteisuus oppilaitoksen toiminnanohjaajana ja tulevaisuuden osaamistarpeet. Teoreettisessa viitekehyksessä korostuu elinikäinen oppiminen ja jatkuva itsensä kehittäminen.
Tutkimus tehtiin tutkimuksellisena työelämänkehittämistyönä ja on laadullinen tutkimus. Lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, mutta työssä on yhteneväisyyksiä myös verkosto- ja ennakointitutkimuksiin. Empiirinen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja kysymyslomakkeilla Ammattiopisto Lappian auto-osaston toimintaympäristöstä. Aihealueet on mietitty yhteistyössä toimeksiantajan edustajien kanssa.
Kehittämistyön tulokseksi saatiin ajoneuvoasentajien osaamispohjainen arviointiasteikko, valikoitui työssäoppimisjaksojen osaamistavoitteet ja osaamisen kehityskohteet, sekä tuli esille näkemys vaihtoehtoisten tutkinnon suorittamistapojen mahdollisuuksista alueen yrityksissä.
Työssäoppimisen lisääntyessä alueella toimivien yrittäjien rooli opiskelijoiden osaamisen ja ohjaamisen varmistajina kasvaa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää yrittäjien mielipide ajoneuvoasentajan osaamisesta eri arviointiasteikolla ja työssäoppimisjaksoille parhaiten soveltuvista osaamistavoitteista. Mukana oli myös uusi paikallisesti tarjottava tutkinnonosa. Lisäksi keskusteltiin tulevaisuuden näkymistä, osaamisen kehityskohteiden ja vaihtoehtoisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuuksista.
Tutkimuksessa tarkasteltiin koulutuksen ja autoalan nykyistä tilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu osaamisen näkökulmasta. Viitekehyksessä punaisena lankana on ammatillinen osaaminen, sen hankkiminen, kehittäminen ja arviointi, sekä osaamisperusteisuus oppilaitoksen toiminnanohjaajana ja tulevaisuuden osaamistarpeet. Teoreettisessa viitekehyksessä korostuu elinikäinen oppiminen ja jatkuva itsensä kehittäminen.
Tutkimus tehtiin tutkimuksellisena työelämänkehittämistyönä ja on laadullinen tutkimus. Lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, mutta työssä on yhteneväisyyksiä myös verkosto- ja ennakointitutkimuksiin. Empiirinen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja kysymyslomakkeilla Ammattiopisto Lappian auto-osaston toimintaympäristöstä. Aihealueet on mietitty yhteistyössä toimeksiantajan edustajien kanssa.
Kehittämistyön tulokseksi saatiin ajoneuvoasentajien osaamispohjainen arviointiasteikko, valikoitui työssäoppimisjaksojen osaamistavoitteet ja osaamisen kehityskohteet, sekä tuli esille näkemys vaihtoehtoisten tutkinnon suorittamistapojen mahdollisuuksista alueen yrityksissä.