Anestesiaintubaatioprotokollan simulaatiokoulutus HYKS lääkärihelikopterin henkilökunnalle
Ristimäki, Paula; Suutari, Sanni; Kerola, Valtteri (2017)
Ristimäki, Paula
Suutari, Sanni
Kerola, Valtteri
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513602
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää HYKS lääkärihelikopterin henkilökunnalle simulaatiopäivä anestesiaintubaatioprotokollan käytöstä ja kehittää heille sen pohjalta simulaatio-opas. Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää kaksi simuloitavaa hoitotilannetta, järjestää simulaatiokoulutuspäivä henkilökunnalle sekä konkreettinen opas simulaation pitämiseen.
Teoriapohjana opinnäytetyössä käytettiin sekä kotimaista että ulkomaalaista kirja- ja tutkimustietoa. Kirjallisuuden ohella tietoa etsittiin internetistä löytyneistä ajankohtaisista tutkimuksista ja artikkeleista. Teoriapohja käsittelee hengitysteiden anatomiaa, hengitysteiden turvaamista intuboimalla sekä simulaatiokoulutusta koulutusmuotona. Keskeisiä huomioitavia asioita opinnäytetyössä olivat simulaatio-opetus ja -oppiminen sekä potilasturvallisuuden varmistamien.
Kyselytutkimus tehtiin paperisella lomakkeella, johon vastaaja vastasi vapaaehtoisesti heti simulaatiotilanteen suoritettuaan. Kyselyn tavoitteena oli selvittää simulaatioon osallistuvan henkilön kokemuksia simulaatiosta ja sen hyödyllisyydestä oman ammattitaidon kehittämisessä. Lomakkeena käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselytutkimuksen vastauksia analysoitiin laskemalla jokaisen vastauksen keskiarvot ja avaamalla sanallisesti niiden tuloksia.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella simulaatiokoulutus koettiin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi koulutusmenetelmäksi intubaatioprotokollan käyttöön ottamisessa. Tuloksista kävi ilmi, että eniten kehitettävää oli simulaation todenmukaisuudessa. Kyselytutkimukset tuloksia voitaisiin jatkossa hyödyntää simulaatiokoulutuksen järjestämisen yksityiskohtien huomioimisessa sekä jatkotutkimuksena.
Teoriapohjana opinnäytetyössä käytettiin sekä kotimaista että ulkomaalaista kirja- ja tutkimustietoa. Kirjallisuuden ohella tietoa etsittiin internetistä löytyneistä ajankohtaisista tutkimuksista ja artikkeleista. Teoriapohja käsittelee hengitysteiden anatomiaa, hengitysteiden turvaamista intuboimalla sekä simulaatiokoulutusta koulutusmuotona. Keskeisiä huomioitavia asioita opinnäytetyössä olivat simulaatio-opetus ja -oppiminen sekä potilasturvallisuuden varmistamien.
Kyselytutkimus tehtiin paperisella lomakkeella, johon vastaaja vastasi vapaaehtoisesti heti simulaatiotilanteen suoritettuaan. Kyselyn tavoitteena oli selvittää simulaatioon osallistuvan henkilön kokemuksia simulaatiosta ja sen hyödyllisyydestä oman ammattitaidon kehittämisessä. Lomakkeena käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselytutkimuksen vastauksia analysoitiin laskemalla jokaisen vastauksen keskiarvot ja avaamalla sanallisesti niiden tuloksia.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella simulaatiokoulutus koettiin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi koulutusmenetelmäksi intubaatioprotokollan käyttöön ottamisessa. Tuloksista kävi ilmi, että eniten kehitettävää oli simulaation todenmukaisuudessa. Kyselytutkimukset tuloksia voitaisiin jatkossa hyödyntää simulaatiokoulutuksen järjestämisen yksityiskohtien huomioimisessa sekä jatkotutkimuksena.