Perehdyttäminen osana henkilöstön kehittämistä : Perehdytysopas RTK-Palvelu Oy:lle
Karttunen, Jenna (2017)
Karttunen, Jenna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071114153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071114153
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uuden työntekijän perehdyttämistä ja henkilöstön kehittämistä. Opinnäytetyössä on tarkoituksena selvittää mikä merkitys perehdyttämisellä ja henkilöstön kehittämisellä on työorganisaatiolle. Opinnäytetyön kohdeyrityksenä on Kouvolan RTK-Palvelu Oy:n toimipiste.
Henkilöstön kehittäminen tarkoittaa samaa kuin kouluttaminen. Sen ensisijaisena tarkoituksena on organisaation toimivuuden ja tuloksellisuuden parantaminen. Henkilöstön kehittäminen koostuu uuden työntekijän rekrytoinnista, perehdytyksestä ja jatkuvasta tiedon, taidon, ammattitaidon ja työtaidon ylläpitämisestä ja jatkamisesta.
Perehdyttäminen koostuu monesta eri vaiheesta, mutta sen voidaan katsoa alkaneeksi, kun uusi työntekijä hakee yritykseen rekrytointivaiheessa. Perehdyttäminen on työhön opastamista ja se pitää sisällään tutustuttaminen organisaatioon, sen liikeideaan, toimintamenetelmiin, työtehtäviin ja työkavereihin sekä mahdollisiin asiakkaisiin.
Kohdeorganisaatiossa ei aikaisemmin ollut perehdytysopasta eikä tiettyä kaavaa, jonka mukaan uusien työntekijöiden perehdyttäminen hoidetaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöstön kehittäminen ja etenkin perehdytys vaikuttaa organisaatioon. Tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen perehdyttämisen nykytila ja miten sitä voitaisiin parantaa. Kohdeyrityksen työntekijöiden mielipiteiden kartoitus oli tärkeässä roolissa tutkimuksen tekemisessä. Saatujen tuloksien perusteella analysoitiin, miten organisaation perehdyttämistä voitaisiin parantaa. Kohdeorganisaation työntekijöiden kyselyyn annettuja vastauksia käytettiin apuna perehdytysoppaan tekemisessä.
Teoriaosuuden perusteella huomataan, että hyvän perehdyttämisen onnistumisen taustalla on monia periaatteita, joiden avulla organisaatio myös itse hyötyy perehdyttämisestä. Kun kohdeyritystä vertailtiin opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan, havaittiin, että perehdytyksessä on joissakin osa-alueissa huomattavia puutteita. Ennen kaikkea kohdeorganisaation työntekijät olivat tyytymättömiä perehdytyksen vastuuhenkilön rajaukseen. Perehdytysoppaan ansiosta perehdyttämiseen saadaan selkeyttä ja tietyt ohjeet, kuinka se hoidetaan.
Henkilöstön kehittäminen tarkoittaa samaa kuin kouluttaminen. Sen ensisijaisena tarkoituksena on organisaation toimivuuden ja tuloksellisuuden parantaminen. Henkilöstön kehittäminen koostuu uuden työntekijän rekrytoinnista, perehdytyksestä ja jatkuvasta tiedon, taidon, ammattitaidon ja työtaidon ylläpitämisestä ja jatkamisesta.
Perehdyttäminen koostuu monesta eri vaiheesta, mutta sen voidaan katsoa alkaneeksi, kun uusi työntekijä hakee yritykseen rekrytointivaiheessa. Perehdyttäminen on työhön opastamista ja se pitää sisällään tutustuttaminen organisaatioon, sen liikeideaan, toimintamenetelmiin, työtehtäviin ja työkavereihin sekä mahdollisiin asiakkaisiin.
Kohdeorganisaatiossa ei aikaisemmin ollut perehdytysopasta eikä tiettyä kaavaa, jonka mukaan uusien työntekijöiden perehdyttäminen hoidetaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöstön kehittäminen ja etenkin perehdytys vaikuttaa organisaatioon. Tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen perehdyttämisen nykytila ja miten sitä voitaisiin parantaa. Kohdeyrityksen työntekijöiden mielipiteiden kartoitus oli tärkeässä roolissa tutkimuksen tekemisessä. Saatujen tuloksien perusteella analysoitiin, miten organisaation perehdyttämistä voitaisiin parantaa. Kohdeorganisaation työntekijöiden kyselyyn annettuja vastauksia käytettiin apuna perehdytysoppaan tekemisessä.
Teoriaosuuden perusteella huomataan, että hyvän perehdyttämisen onnistumisen taustalla on monia periaatteita, joiden avulla organisaatio myös itse hyötyy perehdyttämisestä. Kun kohdeyritystä vertailtiin opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan, havaittiin, että perehdytyksessä on joissakin osa-alueissa huomattavia puutteita. Ennen kaikkea kohdeorganisaation työntekijät olivat tyytymättömiä perehdytyksen vastuuhenkilön rajaukseen. Perehdytysoppaan ansiosta perehdyttämiseen saadaan selkeyttä ja tietyt ohjeet, kuinka se hoidetaan.