Terveysalan opettajan tiedonhallinnan osaamisen uudistaminen
Rajalahti, Elina (2015)
Rajalahti, Elina
Finnish Social and Health Informatics Association
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080814263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080814263
Tiivistelmä
Arvoisa kustos, arvoisa vastaväittäjä, arvoisat kuulijat
Tekniikka ja keksinnöt ovat muuttaneet maailmaa viimeksi kuluneiden vuosikymmenien aikana yhä kiihtyvään tahtiin. Uudet ilmiöt rantautuvat eri puolille maailmaa yhtaikaisesti. Tiedon siirtoon, säilyttämiseen ja jakamiseen liittyvät keksinnöt ovat muuttaneet meitä, meidän työtämme ja ammattejamme uskomattomalla vauhdilla. Se, että tietoa osataan käyttää tarkoituksenmukaisesti, on tänä päivänä jo taito sinänsä. Tämän taidon kehittämiseen on syytä kiinnittää edelleen huomiota, sillä tekninen kehitys ja työelämän muutokset ovat nostaneet tiedon ja osaamisen menetystekijöiden kärkeen. Miten tätä osaamiseen tarvittavaa tietoa käytetään ja hallitaan? Tietoyhteiskunnan kehittyessä ja erilaisten tiedonkäytön muotojen muuttuessa tiedonhallinnan merkitys on alkanut korostua. Tulevaisuuden koulussa tiedonhallinnan osaaminen onkin saamassa nykyistä vahvemman roolin: Tiedetään, että jo peruskoulutasolla on opinahjoja, jotka ovat ottaneet tai ottavat opetussuunnitelmiinsa tietokoneohjelmoinnin.
Tekniikka ja keksinnöt ovat muuttaneet maailmaa viimeksi kuluneiden vuosikymmenien aikana yhä kiihtyvään tahtiin. Uudet ilmiöt rantautuvat eri puolille maailmaa yhtaikaisesti. Tiedon siirtoon, säilyttämiseen ja jakamiseen liittyvät keksinnöt ovat muuttaneet meitä, meidän työtämme ja ammattejamme uskomattomalla vauhdilla. Se, että tietoa osataan käyttää tarkoituksenmukaisesti, on tänä päivänä jo taito sinänsä. Tämän taidon kehittämiseen on syytä kiinnittää edelleen huomiota, sillä tekninen kehitys ja työelämän muutokset ovat nostaneet tiedon ja osaamisen menetystekijöiden kärkeen. Miten tätä osaamiseen tarvittavaa tietoa käytetään ja hallitaan? Tietoyhteiskunnan kehittyessä ja erilaisten tiedonkäytön muotojen muuttuessa tiedonhallinnan merkitys on alkanut korostua. Tulevaisuuden koulussa tiedonhallinnan osaaminen onkin saamassa nykyistä vahvemman roolin: Tiedetään, että jo peruskoulutasolla on opinahjoja, jotka ovat ottaneet tai ottavat opetussuunnitelmiinsa tietokoneohjelmoinnin.