DIY-Platformer : Kuvasta kentäksi
Paasonen, Topias (2017)
Paasonen, Topias
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071014148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071014148
Tiivistelmä
Projektissa kehitettiin tasoloikkapeli, jossa pelimekaniikat ovat yksinkertaiset. Pohjatutkimukset keskittyivät selvittämään, miten paperipiirroksia ja piirto-ohjelmilla piirrettyjä kuvia voidaan hyödyntää kenttien luomisessa. Tavoitteena oli julkaista peli, joka sisältää yksinkertaisen kenttäeditorin, jolla kuka tahansa voi luoda ja muokata omia kenttiä piirtämällä kentän paperille ja ottamalla paperista kuvan mobiililaitteellaan. Työn toteutus tehtiin useaan otteeseen. Ensin luotiin versio Windows-puhelimille käyttämättä valmista pelimoottoria, sitten Android-laitteille suunnattu versio käyttäen LibGDXpelimoottoria ja Android-kehitykseen suositeltua Android Studiota. Lopullinen versio toteutettiin Unity Enginellä sovelluskehittimenä Visual Studio 2017. Kenttäeditorin mahdollisuuksia tutkittaessa toteutus päätettiin tehdä käyttäen AForge.NET-kirjastoa. Kenttäeditori lukee annetusta kuvasta, pikselitietoa käyttäen, piirretyt elementit ja muodostaa niistä pelimoottorille ymmärrettäviä objekteja. Kentän hienosäätö, kuten aloituspisteen ja maalin sijoittaminen tapahtuu ohjelman käyttöliittymän kautta. Opinnäytetyön tuloksena oli pelin prototyyppi, joka osoittaa kenttien luonnin kuvista olevan mahdollista, muttei ole kokonainen, valmis tuote. Pelistä puuttui monia ominaisuuksia, jotta sitä olisi voinut kutsua valmiiksi. Muun muassa suunnitelmaan kuuluneita ominaisuuksia kuten pelaajahahmon muokkausta ei toteutuksessa ollut ollenkaan. Tulosta ei jatkettu eteenpäin näyttäväksi prototyypiksi, vaan aikaiseksi saatuun tulokseen tyydyttiin. Mutta mikäli työtä kehitetty valmiiksi tuotteeksi asti, se olisi aloitettu uudestaan käyttäen modernia kuvankäsittelykirjastoa.