Yläkoululaisten käsityksiä kiusaamisesta sosiaalisessa mediassa
Peltola, Riina; Heikkinen, Telma (2017)
Peltola, Riina
Heikkinen, Telma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062613967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062613967
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vaajakosken yhtenäiskoulun kanssa syksyllä 2016. Sen tarkoituksena oli tutkia Vaajakosken yhtenäiskoulun 7.-9.- luokkalaisten käsityksiä sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta kiusaamisesta ja kiusaamiseen puuttumisesta. Aineistonkeruu suoritettiin Webropol- järjestelmään laaditun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa käytettiin sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen vastasi 346 yläkoulun 7.-9.- luokan oppilasta.
Kyselyn tavoitteena oli vertailla sukupuolten välistä ja eri luokka-asteilla koettua nettikiusaamista ja kiusaamisen laatua sekä selvittää nettikiusaamiseen yleisimmin käytettyjä sosiaalisen median kanavia. Oppilailta kerättiin myös tietoa siitä, miten kiusaamiseen sosiaalisessa mediassa on puututtu ja miten kiusaamiseen voisi paremmin puuttua. Tutkimuksen taustalla käytettiin aikaisempia tutkimuksia sekä kirjallisuutta kiusaamisesta.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalisen mediassa tapahtuvaa kiusaamista esiintyy Vaajakosken yhtenäiskoululla 7.-9.- luokkalaisten keskuudessa. Whatsapp nousi sosiaalisen median kanavista yleisimmäksi paikaksi, jossa kiusaamista on koettu. Tytöt kokivat enemmän kiusaamista sosiaalisessa mediassa kuin pojat. Yleisimmin kiusatut olivat kertoneet nettikiusaamisesta kaverille tai eivät olleet kertoneet kenellekään. Kiusaaminen aiheutti vastaajien mukaan erilaisia tuntemuksia aina vihasta ahdistukseen. Vastaajat ehdottivat, että nettikiusaamiseen olisi helpompi puuttua, jos siitä keskusteltaisiin avoimemmin ja aikuisen johdolla kaikkien osapuolten välillä.
Kyselyn tavoitteena oli vertailla sukupuolten välistä ja eri luokka-asteilla koettua nettikiusaamista ja kiusaamisen laatua sekä selvittää nettikiusaamiseen yleisimmin käytettyjä sosiaalisen median kanavia. Oppilailta kerättiin myös tietoa siitä, miten kiusaamiseen sosiaalisessa mediassa on puututtu ja miten kiusaamiseen voisi paremmin puuttua. Tutkimuksen taustalla käytettiin aikaisempia tutkimuksia sekä kirjallisuutta kiusaamisesta.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalisen mediassa tapahtuvaa kiusaamista esiintyy Vaajakosken yhtenäiskoululla 7.-9.- luokkalaisten keskuudessa. Whatsapp nousi sosiaalisen median kanavista yleisimmäksi paikaksi, jossa kiusaamista on koettu. Tytöt kokivat enemmän kiusaamista sosiaalisessa mediassa kuin pojat. Yleisimmin kiusatut olivat kertoneet nettikiusaamisesta kaverille tai eivät olleet kertoneet kenellekään. Kiusaaminen aiheutti vastaajien mukaan erilaisia tuntemuksia aina vihasta ahdistukseen. Vastaajat ehdottivat, että nettikiusaamiseen olisi helpompi puuttua, jos siitä keskusteltaisiin avoimemmin ja aikuisen johdolla kaikkien osapuolten välillä.