"Se antaa mahdollisuuden palata asiaan" Varhaiskasvattajien näkemyksiä pedagogisen dokumentoinnin toteuttamisesta
Rauhala, Anna (2017)
Rauhala, Anna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090414774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090414774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä pedagogisen dokumentoinnin toteuttamisesta. Aihe oli ajankohtainen, koska uudessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa pedagoginen dokumentointi nostetaan esille varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelun ja toteuttamisen työmenetelmänä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui pedagogisen dokumentoinnin määrittelystä. Sen lisäksi tietoperustassa esiteltiin prosessi havainnoinnista toiminnan arvioimiseen, koska se liittyy vahvasti pedagogiseen dokumentointiin. Pedagoginen dokumentointi lisää osallisuutta varhaiskasvatuksessa, joten osallisuuden käsite määriteltiin tietoperustassa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto hankittiin kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui yhden päiväkodin varhaiskasvattajat ja he vastasivat kyselyyn tiimeittäin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat käyttävät pedagogista dokumentointia vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön sekä toiminnan suunnittelun ja arvioimisen tukena. Suurimpana haasteena pedagogiselle dokumentoinnille mainittiin ajan puute. Valokuvat ja havaintojen kirjaaminen olivat eniten mainittuja pedagogisen dokumentoinnin menetelmiä tutkimuksessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui pedagogisen dokumentoinnin määrittelystä. Sen lisäksi tietoperustassa esiteltiin prosessi havainnoinnista toiminnan arvioimiseen, koska se liittyy vahvasti pedagogiseen dokumentointiin. Pedagoginen dokumentointi lisää osallisuutta varhaiskasvatuksessa, joten osallisuuden käsite määriteltiin tietoperustassa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto hankittiin kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui yhden päiväkodin varhaiskasvattajat ja he vastasivat kyselyyn tiimeittäin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat käyttävät pedagogista dokumentointia vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön sekä toiminnan suunnittelun ja arvioimisen tukena. Suurimpana haasteena pedagogiselle dokumentoinnille mainittiin ajan puute. Valokuvat ja havaintojen kirjaaminen olivat eniten mainittuja pedagogisen dokumentoinnin menetelmiä tutkimuksessa.