SUBCULTURES-sivusto verkkosivusto muslimiperheen kohtaamisen tueksi päivähoidon arjessa
Vallenius, Tara (2017)
Vallenius, Tara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090414767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090414767
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tara Vallenius. Subcultures-sivusto – verkkosivusto muslimiperheen kohtaamisen tueksi. Helsinki. Syksy 2017, 49 s., liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin toimipiste. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (amk) + Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on palvella ensisijaisesti varhaiskasvatuksen ammattilaisia ja varhaiskasvatuksen piirissä olevaa muslimiperhettä. Aineiston keruussa ja analysoinnissa on hyödynnetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston keruun helpottamiseksi islamilaista tapakulttuuria on pilkottu erilaisiin kysymyksiin, kuten kuka on maahanmuuttaja? Mikä on islam ja muslimi? Mitä tarkoittaa tapakulttuuri? Miten se määritellään ja mitä siihen kuuluu? Mikä on katsomuskasvatus? Mitä tarkoittaa moninaisuuden kohtaaminen?
Erilaista kirjallisuutta ja muita lähteitä käyttäen on tuloksena syntynyt Subcultures–sivusto, joka tarjoaa tietoa islamilaisesta tapakulttuurista varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Tavoitteena oli luoda opas verkossa, josta olisi mahdollisimman paljon hyötyä päiväkodin kasvatushenkilöstölle heidän työn tueksi.
Verkkosivusto on produktio, joka toimii myös osana Diakoniaammattikorkeakoulun Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opintojakson aineistoa. Verkkosivuston on mahdollista tavoittaa opiskelijoita jo opintojen aikana ja siten he pystyvät hyödyntämään tämän sisältöä. Verkkosivun tiedot ovat suuntaaantavia, mutta antavat perustietoa islamista ja muslimina olemisesta, muslimien käytöksestä, kielestä ja pukeutumisesta.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, Islam, muslimi, muslimiperhe, Internetin hyödyntäminen, käyttäytyminen, muslimit sosiaalityön asiakkaina, islamilainen tapakulttuuri, paasto, islamilaiset juhlapyhät.
Tara Vallenius. Subcultures-sivusto – verkkosivusto muslimiperheen kohtaamisen tueksi. Helsinki. Syksy 2017, 49 s., liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin toimipiste. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (amk) + Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on palvella ensisijaisesti varhaiskasvatuksen ammattilaisia ja varhaiskasvatuksen piirissä olevaa muslimiperhettä. Aineiston keruussa ja analysoinnissa on hyödynnetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston keruun helpottamiseksi islamilaista tapakulttuuria on pilkottu erilaisiin kysymyksiin, kuten kuka on maahanmuuttaja? Mikä on islam ja muslimi? Mitä tarkoittaa tapakulttuuri? Miten se määritellään ja mitä siihen kuuluu? Mikä on katsomuskasvatus? Mitä tarkoittaa moninaisuuden kohtaaminen?
Erilaista kirjallisuutta ja muita lähteitä käyttäen on tuloksena syntynyt Subcultures–sivusto, joka tarjoaa tietoa islamilaisesta tapakulttuurista varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Tavoitteena oli luoda opas verkossa, josta olisi mahdollisimman paljon hyötyä päiväkodin kasvatushenkilöstölle heidän työn tueksi.
Verkkosivusto on produktio, joka toimii myös osana Diakoniaammattikorkeakoulun Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opintojakson aineistoa. Verkkosivuston on mahdollista tavoittaa opiskelijoita jo opintojen aikana ja siten he pystyvät hyödyntämään tämän sisältöä. Verkkosivun tiedot ovat suuntaaantavia, mutta antavat perustietoa islamista ja muslimina olemisesta, muslimien käytöksestä, kielestä ja pukeutumisesta.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, Islam, muslimi, muslimiperhe, Internetin hyödyntäminen, käyttäytyminen, muslimit sosiaalityön asiakkaina, islamilainen tapakulttuuri, paasto, islamilaiset juhlapyhät.