Character Animator CC:n käyttö ja hyödyntäminen peliprojektissa
Heinonen, Ossi (2017)
Heinonen, Ossi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää Adobe Character Animator CC -ohjelman käyttöä, joka mahdollistaa liiketunnistukseen pohjautuvan reaaliaikaisen hahmoanimaation. Työssä mietittiin myös ohjelman tuomia mahdollisuuksia animaation saralla, ja pohdittiin mitä mahdollisia hyötyjä tai käyttökohteita sillä voisi olla toimeksiantajan projekteissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen Zaibatsu Interactive -peliyritys.
Opinnäytetyössä käsiteltiin perinteisen animaation tuotantoa ja siihen liittyviä haasteita, sekä tietokoneanimaation historiaa. Tämän lisäksi työssä käsiteltiin erilaisia tietokoneanimaation tekniikoita.
Opinnäytetyössä kuvattiin animaationtekoprosessia Character Animatorilla ja ohjelman erilaisia työkaluja vaihe vaiheelta sekä pohdittiin ohjelman tuomia hyötyjä perinteiseen animaatio-ohjelmiin verrattuna. Animaatioprosessin ja ohjelman työkalujen kuvaaminen pyrittiin saamaan sille tasolle että opinnäytetyön lukija kykenee käyttämään ohjelmaa ja tuottamaan animaatiota sillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin hyvä yleiskuva ohjelman eduista ja puutteista perinteisiin animaatio-ohjelmiin verrattuna. Työssä todettiin että ohjelma voi nopeuttaa hahmojen kasvo- ja kävelyanimaatioiden tekemistä huomattavasti, ja että sen reaaliaika-animaatio-ominaisuudet ovat toimivat. Työn tuloksena saatiin myös esimerkkitiedostoja ohjelmaan, jotka kirjallisen työn ohella auttavat ymmärtämään ohjelman käyttöä ja sen ominaisuuksia.
Opinnäytetyössä käsiteltiin perinteisen animaation tuotantoa ja siihen liittyviä haasteita, sekä tietokoneanimaation historiaa. Tämän lisäksi työssä käsiteltiin erilaisia tietokoneanimaation tekniikoita.
Opinnäytetyössä kuvattiin animaationtekoprosessia Character Animatorilla ja ohjelman erilaisia työkaluja vaihe vaiheelta sekä pohdittiin ohjelman tuomia hyötyjä perinteiseen animaatio-ohjelmiin verrattuna. Animaatioprosessin ja ohjelman työkalujen kuvaaminen pyrittiin saamaan sille tasolle että opinnäytetyön lukija kykenee käyttämään ohjelmaa ja tuottamaan animaatiota sillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin hyvä yleiskuva ohjelman eduista ja puutteista perinteisiin animaatio-ohjelmiin verrattuna. Työssä todettiin että ohjelma voi nopeuttaa hahmojen kasvo- ja kävelyanimaatioiden tekemistä huomattavasti, ja että sen reaaliaika-animaatio-ominaisuudet ovat toimivat. Työn tuloksena saatiin myös esimerkkitiedostoja ohjelmaan, jotka kirjallisen työn ohella auttavat ymmärtämään ohjelman käyttöä ja sen ominaisuuksia.