Yhdenvertaisuuskartoitus juoma-alan konserniyritykselle : Yhdenvertaisuuden edistäminen liiketoiminnassa
Pyy, Anna-Kaisa (2017)
Pyy, Anna-Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090414789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090414789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten juoma-alan konserniyrityksessä toteutuu yhdenvertaisuus, esiintyykö työyhteisössä syrjintää ja miten yhdenvertaisuutta voitaisiin edistää. Yhdenvertaisuuslaki edellyttää yli 30 hengen yrityksiä tekemään yhdenvertaisuussuunnitelman, josta käy ilmi, miten yritys edistää yhdenvertaisuuden toteutumista ja ehkäisee syrjintää toiminnassaan. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kehittämiskohdat ja laatia nii- hin edistämistoimet yhdenvertaisuussuunnitelman laatimista varten.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena ja siinä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin yrityksen materiaaleista, haastatteluin sekä kyselytutkimuksena. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina johdolle maaliskuussa. Haastateltavia oli neljä ja kysymykset olivat puolistrukturoituja. Kyselytutkimus toteutettiin strukturoituna Webropol-ohjelman avulla koko henkilöstölle ja se lähetettiin sähköpostilinkkinä. Kysely oli auki 14.3.–24.3. välisenä aikana. Kysely lähetettiin 114 henkilölle ja vastaajia saatiin 61. Pääosin yhdenvertaisuus toteutui yrityksessä hyvin. Esimiestyön, eri vähemmistöjen ja toimintojen yhdenvertaisuuteen oltiin tyytyväisiä. Eniten tyytymättömyyttä koettiin kommunikaation, palkitsemisen ja palkkauksen perusteiden yhdenvertaisuudessa. Noin reilu kymmenes osa vastaajista oli havainnut tai kokenut syrjintää. Häirinnän, kiusaamisen ja epäasiallisen käytöksen kokemuksia ja havaintoja oli yli kolmanneksella. Niitä ilmeni eniten asiakkaiden, työtovereiden ja esimiesten toimesta. Tärkeimpiä edistämistoimia tutkimustulosten perusteella on viestinnän lisääminen kaikilla yhdenvertaisuuteen liittyvillä osa-alueilla, kuten rekrytoinneissa, palkitsemisessa ja palkkauksen perusteissa, häirinnän ja kiusaamisen poistaminen sekä yhteisten pelisääntöjen luominen strategisten tavoitteiden pohjalta niin, että ne ovat helposti ja kirjallisesti kaikkien saatavilla.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena ja siinä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin yrityksen materiaaleista, haastatteluin sekä kyselytutkimuksena. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina johdolle maaliskuussa. Haastateltavia oli neljä ja kysymykset olivat puolistrukturoituja. Kyselytutkimus toteutettiin strukturoituna Webropol-ohjelman avulla koko henkilöstölle ja se lähetettiin sähköpostilinkkinä. Kysely oli auki 14.3.–24.3. välisenä aikana. Kysely lähetettiin 114 henkilölle ja vastaajia saatiin 61. Pääosin yhdenvertaisuus toteutui yrityksessä hyvin. Esimiestyön, eri vähemmistöjen ja toimintojen yhdenvertaisuuteen oltiin tyytyväisiä. Eniten tyytymättömyyttä koettiin kommunikaation, palkitsemisen ja palkkauksen perusteiden yhdenvertaisuudessa. Noin reilu kymmenes osa vastaajista oli havainnut tai kokenut syrjintää. Häirinnän, kiusaamisen ja epäasiallisen käytöksen kokemuksia ja havaintoja oli yli kolmanneksella. Niitä ilmeni eniten asiakkaiden, työtovereiden ja esimiesten toimesta. Tärkeimpiä edistämistoimia tutkimustulosten perusteella on viestinnän lisääminen kaikilla yhdenvertaisuuteen liittyvillä osa-alueilla, kuten rekrytoinneissa, palkitsemisessa ja palkkauksen perusteissa, häirinnän ja kiusaamisen poistaminen sekä yhteisten pelisääntöjen luominen strategisten tavoitteiden pohjalta niin, että ne ovat helposti ja kirjallisesti kaikkien saatavilla.