Ystävien kesken yksinäinen : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten yksinäisyydestä
Leutola, Marika; Nygren, Elina (2017)
Leutola, Marika
Nygren, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090714909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090714909
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee pienten lasten yksinäisyyttä päiväkodissa, jota tarkastelemme varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli kerätä kasvattajilta tietoa siitä, mistä he tunnistavat lapsen yksinäisyyden päiväkodissa ja miten he ennaltaehkäisevät sitä. Yksinäisyys on aiheena hyvin ajankohtainen ja tärkeä. Opinnäytetyömme teoriaosuudessa kuvaamme lyhyesti merkittävimpiä yksinäisyysteorioita sekä pienten lasten yksinäisyydestä saatua tutkimustietoa. Lisäksi nostamme esiin päiväkodin kasvattajien mahdollisuuksia lapsen yksinäisyyden tunnistamiseen ja ennaltaehkäisemiseen, painottaen alan asiantuntijoiden näkemyksiä.
Yhteistyökumppaneinamme toimivat seitsemän helsinkiläistä päiväkotia. Aineisto kerättiin maalis- ja huhtikuun 2017 aikana, käyttäen laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kasvattajilta kerättiin tietoa kyselylomakkeen avulla, joka koostui kahdeksasta avoimesta kysymyksestä. Kysymykset oli muodostettu aiheeseen liittyvän teoriatiedon pohjalta. Aineisto analysoitiin käyttäen analyysimenetelmänä sisällönanalyysia.
Kyselyyn vastasi 24 kasvattajaa. Vastauksia analysoitaessa kävi ilmi, että kaikissa opinnäytetyöhömme osallistuneissa päiväkodeissa oltiin tietoisia lasten yksinäisyyteen sekä sen ennaltaehkäisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Vastaukset tukivat monin tavoin opinnäytetyön teoriatietoa.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että kasvattajat suhtautuvat vakavasti lasten yksinäisyyteen ja pyrkivät ennaltaehkäisemään sitä hyvin sekä monipuolisesti. He myös ymmärtävät oman tärkeän roolinsa ja mahdollisuutensa lapsen yksinäisyyden ennaltaehkäisemisessä ja poistamisessa. Vaikka opinnäytetyöhömme osallistuneiden kasvattajien vastaukset olivat kattavia, ei niistä saatuja tuloksia voida yleistää. Tulevaisuudessa samankaltaista tutkimusta voisi mahdollisesti hyödyntää suuremmalle joukolle kasvattajia, esimerkiksi kaikkiin helsinkiläisiin päiväkoteihin. Tällöin saataisiin suurempi määrä kasvattajia yhä tietoisemmiksi näinkin tärkeästä asiasta, kuin lasten yksinäisyys.
Yhteistyökumppaneinamme toimivat seitsemän helsinkiläistä päiväkotia. Aineisto kerättiin maalis- ja huhtikuun 2017 aikana, käyttäen laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kasvattajilta kerättiin tietoa kyselylomakkeen avulla, joka koostui kahdeksasta avoimesta kysymyksestä. Kysymykset oli muodostettu aiheeseen liittyvän teoriatiedon pohjalta. Aineisto analysoitiin käyttäen analyysimenetelmänä sisällönanalyysia.
Kyselyyn vastasi 24 kasvattajaa. Vastauksia analysoitaessa kävi ilmi, että kaikissa opinnäytetyöhömme osallistuneissa päiväkodeissa oltiin tietoisia lasten yksinäisyyteen sekä sen ennaltaehkäisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Vastaukset tukivat monin tavoin opinnäytetyön teoriatietoa.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että kasvattajat suhtautuvat vakavasti lasten yksinäisyyteen ja pyrkivät ennaltaehkäisemään sitä hyvin sekä monipuolisesti. He myös ymmärtävät oman tärkeän roolinsa ja mahdollisuutensa lapsen yksinäisyyden ennaltaehkäisemisessä ja poistamisessa. Vaikka opinnäytetyöhömme osallistuneiden kasvattajien vastaukset olivat kattavia, ei niistä saatuja tuloksia voida yleistää. Tulevaisuudessa samankaltaista tutkimusta voisi mahdollisesti hyödyntää suuremmalle joukolle kasvattajia, esimerkiksi kaikkiin helsinkiläisiin päiväkoteihin. Tällöin saataisiin suurempi määrä kasvattajia yhä tietoisemmiksi näinkin tärkeästä asiasta, kuin lasten yksinäisyys.