Kommunikaation ja haastavan käyttäytymisen välinen suhde : Henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia autismityössä
Kosonen, Marianna (2017)
Kosonen, Marianna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114963
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kommunikaatiota ja haastavaa käyttäytymistä autismityössä työntekijöiden kokemusten ja näkemysten pohjalta. Tutkimus kohdistui Pirkanmaalla sijaitsevan autismiyksikön hoitohenkilökuntaan. Opinnäytetyössä tutkittiin myös haastavan käyttäytymisen ilmenemistä sekä asiakkaan ja työntekijän välistä kommunikaatiota.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Tutkimuksen perusjoukko oli 56 henkilöä ja toteutunut otos oli 24, eli vastausprosentti oli 46. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla yhdistelemällä laadullista ja määrällistä tutkimusotetta.
Vastaajat pitivät kommunikaatiota hyvin tärkeänä osana työtä. Vastauksista ilmeni, etteivät kaikki kommunikaatiomenetelmät ole kaikkien työntekijöiden hallussa ja näin ollen kouluttautuminen koettiin tärkeäksi. Työntekijät ymmärsivät oman vastuunsa kommunikoinnin mahdollistajana. Haastava käyttäytyminen näyttäytyi hyvin eri tavoin, ja henkilöstöllä vaikutti olevan keinoja puuttua siihen, mutta keinoja ennaltaehkäisyyn kaivattiin lisää. Vastaajien mielestä kommunikoinnin taustalla ovat useimmiten kommunikoinnin ongelmat, stressitason nousu ja tunteiden säätelyn ongelmat. Kommunikoinnin ja haastavan käyttäytymisen välillä nähtiin olevan selvä yhteys, ja suurin osa vastaajista koki, että asiakkaan haastava käyttäytyminen oli vähentynyt kommunikoinnin myötä. Kommunikaatio ei kuitenkaan ole kovin merkityksellistä haastavan käyttäytymisen aikana, jolloin muiden keinojen merkitys korostuu.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi työntekijöiden koulutus ja sen merkitys autismikuntoutuksessa tai työntekijöiden motivaatio ja jaksaminen autismityössä. Myös esimerkiksi teknologia kommunikaation tukena voisi olla mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Tutkimuksen perusjoukko oli 56 henkilöä ja toteutunut otos oli 24, eli vastausprosentti oli 46. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla yhdistelemällä laadullista ja määrällistä tutkimusotetta.
Vastaajat pitivät kommunikaatiota hyvin tärkeänä osana työtä. Vastauksista ilmeni, etteivät kaikki kommunikaatiomenetelmät ole kaikkien työntekijöiden hallussa ja näin ollen kouluttautuminen koettiin tärkeäksi. Työntekijät ymmärsivät oman vastuunsa kommunikoinnin mahdollistajana. Haastava käyttäytyminen näyttäytyi hyvin eri tavoin, ja henkilöstöllä vaikutti olevan keinoja puuttua siihen, mutta keinoja ennaltaehkäisyyn kaivattiin lisää. Vastaajien mielestä kommunikoinnin taustalla ovat useimmiten kommunikoinnin ongelmat, stressitason nousu ja tunteiden säätelyn ongelmat. Kommunikoinnin ja haastavan käyttäytymisen välillä nähtiin olevan selvä yhteys, ja suurin osa vastaajista koki, että asiakkaan haastava käyttäytyminen oli vähentynyt kommunikoinnin myötä. Kommunikaatio ei kuitenkaan ole kovin merkityksellistä haastavan käyttäytymisen aikana, jolloin muiden keinojen merkitys korostuu.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi työntekijöiden koulutus ja sen merkitys autismikuntoutuksessa tai työntekijöiden motivaatio ja jaksaminen autismityössä. Myös esimerkiksi teknologia kommunikaation tukena voisi olla mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe.