Palveluiden tuotteistaminen : Autoliikkeen lisäpalvelun tuotteistamissuunnitelma
Ervasti, Kristiina (2017)
Ervasti, Kristiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114985
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekeminen lähti toimeksiantajan tarpeesta kehittää toimintaansa. Toiminnan kehittämistä lähdettiin toteuttamaan lisäpalveluiden muodossa, jotka parantavat asiakaspalvelua tulevaisuudessa. Työ toteutettiin toimeksiantona Turengissa toimivalle autoliikkeelle, jossa opinnäytetyöntekijä työskentelee.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää benchmarkingin avulla, mitä ja millaisia lisäpalveluita kilpailevat toimijat tarjoavat, ja mitkä näistä sopisivat toimeksiantajalle. Benchmarkingin tuloksena joukosta valikoitui yksi lisäpalvelu, joka olisi määrä tuotteistaa työn tuloksena tehdyn tuotteistamissuunnitelman avulla. Toisena työn tavoitteena oli perehtyä tuotteistamiseen ja sen tuomiin hyötyihin lähdeaineiston avulla.
Tutkimustyö on tutkimuksellinen kehitystyö, jonka teoriaosuus käsittelee palveluita ja palveluiden tuotteistamista sekä hinnoittelua. Teoreettisessa osuudessa käydään läpi, että mitä on palvelu, miten se määritellään ja hinnoitellaan, mitä tuotteistamisella tarkoitetaan ja mitkä ovat tuotteistamisen hyödyt.
Opinnäytetyö edistää toimeksiantajan tuotekehitystä ja samalla antaa tietoa päätöksenteolle uuden palvelun kehityksessä. Työn tuloksena valmistunut tuotteistamissuunnitelma antaa ensimmäisiä askelia uudelle palvelulle. Työ tulevaisuudessa parantaa yrityksen kilpailukykyä ja edistää uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntymistä. Kehittämistyön tuloksena luotiin toimeksiantoyritykselle tuotteistamissuunnitelma, jonka avulla yritys voi tuotteistaa tällä hetkellä halutun palvelun. Kehittämistyön punaisena lankana toimivat työn alussa saadut raamit, mutta kehittämistyöntekijä sai myös käyttää paljon tutkijan vapauksia.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää benchmarkingin avulla, mitä ja millaisia lisäpalveluita kilpailevat toimijat tarjoavat, ja mitkä näistä sopisivat toimeksiantajalle. Benchmarkingin tuloksena joukosta valikoitui yksi lisäpalvelu, joka olisi määrä tuotteistaa työn tuloksena tehdyn tuotteistamissuunnitelman avulla. Toisena työn tavoitteena oli perehtyä tuotteistamiseen ja sen tuomiin hyötyihin lähdeaineiston avulla.
Tutkimustyö on tutkimuksellinen kehitystyö, jonka teoriaosuus käsittelee palveluita ja palveluiden tuotteistamista sekä hinnoittelua. Teoreettisessa osuudessa käydään läpi, että mitä on palvelu, miten se määritellään ja hinnoitellaan, mitä tuotteistamisella tarkoitetaan ja mitkä ovat tuotteistamisen hyödyt.
Opinnäytetyö edistää toimeksiantajan tuotekehitystä ja samalla antaa tietoa päätöksenteolle uuden palvelun kehityksessä. Työn tuloksena valmistunut tuotteistamissuunnitelma antaa ensimmäisiä askelia uudelle palvelulle. Työ tulevaisuudessa parantaa yrityksen kilpailukykyä ja edistää uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntymistä. Kehittämistyön tuloksena luotiin toimeksiantoyritykselle tuotteistamissuunnitelma, jonka avulla yritys voi tuotteistaa tällä hetkellä halutun palvelun. Kehittämistyön punaisena lankana toimivat työn alussa saadut raamit, mutta kehittämistyöntekijä sai myös käyttää paljon tutkijan vapauksia.