Autosähköinsinöörikoulutuksen kehittäminen
Kovanen, Pasi (2017)
Kovanen, Pasi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091214994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091214994
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan ja verrataan Metropolian ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelman autosähkötekniikan opetussuunnitelmaa kotimaisten ja ulkomaisten korkeakoulujen opetussuunnitelmiin. Metropolian autosähkötekniikan opetussuunnitelmassa on vertailluista kohteista eniten autosähköteknistä opetusta.
Ulkomaisissa korkeakouluissa suoritetuttujen teemahaastattelujen avulla analysoidaan sidosryhmien käyttöä opetusmateriaalin lähteenä, sekä ajoneuvoteollisuuden vaikutusta opetussuunnitelman sisältöön. Analyysi- ja haastattelumateriaalin perusteella arvioidaan miten autosähkötekniikan opetussuunnitelmaa voidaan jatkossa kehittää.
Ulkomaisissa ammattikorkeakouluissa sidosryhmien vaikutus opetuksen sisältöön havaittiin odotettua vähäisemmäksi. Materiaalivaihtoa ei teollisuuden läheisyydestä ja yhteisistä projekteista huolimatta synny. Ajoneuvoteollisuudessa tekninen materiaali on salattua. Sidosryhmien tärkeimmiksi hyödyntämiskeinoiksi tunnistettiin TKI-työ, vierasluennoitsijat, opettajien liikkuvuus, opinnäytetyöt sekä opettajien omat kontaktit teollisuuteen.
Autosähkötekniikan opetussuunnitelman kehittämiseksi tutkimuksessa ehdotetaan opetusjärjestelyiden sekä tilankäytön tehostamista, sidosryhmien hyödyntämistä tehokkaasti ja Metropolian strategian hyödyntämistä opetussuunnitelman kehittämisessä.
Ulkomaisissa korkeakouluissa suoritetuttujen teemahaastattelujen avulla analysoidaan sidosryhmien käyttöä opetusmateriaalin lähteenä, sekä ajoneuvoteollisuuden vaikutusta opetussuunnitelman sisältöön. Analyysi- ja haastattelumateriaalin perusteella arvioidaan miten autosähkötekniikan opetussuunnitelmaa voidaan jatkossa kehittää.
Ulkomaisissa ammattikorkeakouluissa sidosryhmien vaikutus opetuksen sisältöön havaittiin odotettua vähäisemmäksi. Materiaalivaihtoa ei teollisuuden läheisyydestä ja yhteisistä projekteista huolimatta synny. Ajoneuvoteollisuudessa tekninen materiaali on salattua. Sidosryhmien tärkeimmiksi hyödyntämiskeinoiksi tunnistettiin TKI-työ, vierasluennoitsijat, opettajien liikkuvuus, opinnäytetyöt sekä opettajien omat kontaktit teollisuuteen.
Autosähkötekniikan opetussuunnitelman kehittämiseksi tutkimuksessa ehdotetaan opetusjärjestelyiden sekä tilankäytön tehostamista, sidosryhmien hyödyntämistä tehokkaasti ja Metropolian strategian hyödyntämistä opetussuunnitelman kehittämisessä.