Päästölaskentamallien hyödyntäminen CO2-päästöjen optimoinnissa asfalttialalla
Olli, Marko (2018)
Olli, Marko
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076931
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli määrittää eri laskentamalleilla asfaltin valmistuksessa syntyviä CO2-päästöjä ja optimoida niitä laskennan avulla. Saatujen tulosten perusteella tuotantoa pystytään mahdollisuuksien mukaan muokkaamaan vähemmän CO2-päästöjä tuottavaksi. Työssä vertailtiin eri päästömallien laskentaa ja päästökertoimia mahdollisesti käyttöönotettavaa, uutta urakan tarjoushinnan vertailua varten, jossa CO2-päästöt ovat osana vertailua.
Työssä käsitellään päällystystöiden CO2-päästöjä alkaen asfaltin raaka-aineiden valmistuksesta ja päättyen valmiiseen pintaan ja siihen liittyviin töihin. Hiilidioksidi eli CO2 on kemiallinen yhdiste, jota syntyy hiilipitoisten aineiden palamistuotteena. Työssä suoritettiin laskentoja eri asfalttimassatyypeillä sekä muilla eri tuotantomuutoksilla. Työn laskennoissa ei otettu tarkempaa kantaa taloudellisiin tai laadullisiin ratkaisuihin. Tässä tarkastelussa ei otettu huomioon asfaltin levityksen jälkeisiä toimia sen elinkaaren aikana. Rajauksen ulkopuolelle jäivät esimerkiksi tiemerkinnät ja kaidetyöt.
Laskentamalleissa havaittiin huomattavia eroja lähtötiedoissa sekä laskentatavoissa. Työn laskennoissa saatiin tuotettua merkittäviä CO2-päästövähennyksia koko tuotantoprosessin osalta. Laskennallisten CO2-optimointikeinojen siirto käytäntöön ei sisältynyt tähän työhön.
Työssä käsitellään päällystystöiden CO2-päästöjä alkaen asfaltin raaka-aineiden valmistuksesta ja päättyen valmiiseen pintaan ja siihen liittyviin töihin. Hiilidioksidi eli CO2 on kemiallinen yhdiste, jota syntyy hiilipitoisten aineiden palamistuotteena. Työssä suoritettiin laskentoja eri asfalttimassatyypeillä sekä muilla eri tuotantomuutoksilla. Työn laskennoissa ei otettu tarkempaa kantaa taloudellisiin tai laadullisiin ratkaisuihin. Tässä tarkastelussa ei otettu huomioon asfaltin levityksen jälkeisiä toimia sen elinkaaren aikana. Rajauksen ulkopuolelle jäivät esimerkiksi tiemerkinnät ja kaidetyöt.
Laskentamalleissa havaittiin huomattavia eroja lähtötiedoissa sekä laskentatavoissa. Työn laskennoissa saatiin tuotettua merkittäviä CO2-päästövähennyksia koko tuotantoprosessin osalta. Laskennallisten CO2-optimointikeinojen siirto käytäntöön ei sisältynyt tähän työhön.