Hankeraportti : Teollisen palveluliiketoiminnan koulutustarpeen selvittäminen Lohjan ja Tammisaaren seutukunnissa ja näiden alueiden pk-yritysten osaamisperustan kehittäminen
Forsman, Tina (2008)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Forsman, Tina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174500
Tiivistelmä
Tämä projektijohtamisen aihealueeseen liittyvä tutkimus- ja kehittämishanke tehtiin Laurea Lohjan toimeksiannosta ja kuului osana suurempaan hankkeeseen ”Teollisen palveluliiketoiminnan koulutustarpeen selvittäminen Lohjan ja Tammisaaren seutukunnissa ja näiden alueiden pk-yritysten osaamisperustan kehittäminen”. Kehittämisohjelman tarkoituksena oli etsiä, kokeilla ja tuottaa uusia näkökulmia ja levittää hyviä käytäntöjä suomalaiseen työvoima-, elinkeino- ja koulutuspolitiikkaan. Opinnäytetyön tekijän tehtävänä tutkimus- ja kehittämishankkeessa oli perehtyä projektijohtamiseen ja laatia projektin loppuraportti. Työn tavoitteina olivat teoreettisen tietoperustan rakentaminen projektijohtamisesta ja projektin raportoinnista, sekä projektin loppuraportin laatiminen taustaorganisaation projektipäällikön apuna. Työ rajattiin näiden tavoitteiden saavuttamiseen tarvittaviin tehtäviin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi kohdeilmiötä koskevien käsitteiden sekä niiden välisten suhteiden selvittämisen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin projektin johtamista ja hallintaa projektijohtamisen kirjallisuudesta selvittämällä aluksi projektijohtamisen käsitettä ja seuraavaksi projektin organisointia erityisesti projektipäällikön tehtävien, ohjausryhmän ja projektiryhmän näkökulmista. Tämän jälkeen esiteltiin projektin vaiheet päätyen projektin päättämiseen ja loppuraportin antamiseen. Lopuksi käsiteltiin vielä projektin viestintää sekä esitettiin tiivistetty yhteenveto teoreettisesta viitekehyksestä.
Hankeosuus pohjautui kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Laadullisessa tutkimuksessa käytettiin teemahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia, ryhmähaastattelua ja erilaisten dokumenttien ja tekstien diskursiivisia analyysejä. Tutkimus oli pääosin kuvailevaa, mutta sisälsi myös selittäviä tai kehittäviä elementtejä. Tutkimusotteeltaan työ oli sekä kirjoituspöytätutkimus että toimintatutkimus. Hanke toteutettiin käyttäen hyväksi Laurean LbD -toimintamallia, joka pohjautuu toimintatutkimukseen.
Hankkeessa syntyi merkittäviä sisäisen arvioinnin läpäiseviä julkaisuja ja muita tuotoksia. Tuloksia esiteltiin paikallisissa medioissa. Hanke vaikuttaa positiivisesti alueen/seutukunnan työllisyyteen ja uuden liiketoiminnan sekä kasvuyrittäjyyden syntymiseen. Hanke edistää alueen/seutukunnan yhteiskunnallista eheyttä. Hankkeessa syntyi opiskelijoiden tutkintoja sekä muita opintosuorituksia.
Jatkotutkimusaiheiksi esitettiin projektijohtamisen ja raportoinnin käsikirjan laatimista hanketoimintaa varten Lohjan Laureassa, jotta hankkeita olisi sujuvampi ja helpompi johtaa ja hallinnoida. Lisäksi ehdotettiin yhteistyön jatkamista ja yrityskohtaisia kehityshankkeita hankkeessa mukana olleiden yritysten ja Laurean välillä, sekä kehittämishankkeissa mukana olleiden opiskelijoiden työllistymisen ja osaamisen kehittymisen tutkimista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi kohdeilmiötä koskevien käsitteiden sekä niiden välisten suhteiden selvittämisen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin projektin johtamista ja hallintaa projektijohtamisen kirjallisuudesta selvittämällä aluksi projektijohtamisen käsitettä ja seuraavaksi projektin organisointia erityisesti projektipäällikön tehtävien, ohjausryhmän ja projektiryhmän näkökulmista. Tämän jälkeen esiteltiin projektin vaiheet päätyen projektin päättämiseen ja loppuraportin antamiseen. Lopuksi käsiteltiin vielä projektin viestintää sekä esitettiin tiivistetty yhteenveto teoreettisesta viitekehyksestä.
Hankeosuus pohjautui kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Laadullisessa tutkimuksessa käytettiin teemahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia, ryhmähaastattelua ja erilaisten dokumenttien ja tekstien diskursiivisia analyysejä. Tutkimus oli pääosin kuvailevaa, mutta sisälsi myös selittäviä tai kehittäviä elementtejä. Tutkimusotteeltaan työ oli sekä kirjoituspöytätutkimus että toimintatutkimus. Hanke toteutettiin käyttäen hyväksi Laurean LbD -toimintamallia, joka pohjautuu toimintatutkimukseen.
Hankkeessa syntyi merkittäviä sisäisen arvioinnin läpäiseviä julkaisuja ja muita tuotoksia. Tuloksia esiteltiin paikallisissa medioissa. Hanke vaikuttaa positiivisesti alueen/seutukunnan työllisyyteen ja uuden liiketoiminnan sekä kasvuyrittäjyyden syntymiseen. Hanke edistää alueen/seutukunnan yhteiskunnallista eheyttä. Hankkeessa syntyi opiskelijoiden tutkintoja sekä muita opintosuorituksia.
Jatkotutkimusaiheiksi esitettiin projektijohtamisen ja raportoinnin käsikirjan laatimista hanketoimintaa varten Lohjan Laureassa, jotta hankkeita olisi sujuvampi ja helpompi johtaa ja hallinnoida. Lisäksi ehdotettiin yhteistyön jatkamista ja yrityskohtaisia kehityshankkeita hankkeessa mukana olleiden yritysten ja Laurean välillä, sekä kehittämishankkeissa mukana olleiden opiskelijoiden työllistymisen ja osaamisen kehittymisen tutkimista.