Koulutuspäivä ensivasteryhmälle Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ensivastelääkkeistä
Houni, Markus (2019)
Houni, Markus
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143044
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli järjestää Iitin Vapaaehtoinen palokunta ry:n ensivastehenkilöstölle koulutuspäivä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän alueella käytössä olevista ensivastelääkkeistä. Koulutuspäivän tarkoituksena oli yhdistää teoriaa ja käytäntöä, syventää osallistujien tietoja ja taitoja lääkehoidosta ja tarjota osallistujille turvallinen oppimisympäristö. Koulutuspäivän sisältö painottui kyseessä olevan ensivasteyksikön käytössä oleviin lääkkeisiin. Lisäksi käsiteltiin lääkehoitoon vahvasti liittyvää hoito-ohjeen pyytämistä ISBAR-raportointimallin (Identification, Situation, Background, Assessment, Recommendation) mukaisesti.
Opinnäytetyön toteutuksessa yhdistettiin teoriaopetusta, käytännön osasuoritteita sekä edellä mainittujen soveltamista simulaatio-oppimisen keinoin. Lisäksi koulutuspäivän onnistuneisuudesta ja vastaavan koulutuksen tarpeellisuudesta kerättiin osallistujien mielipiteitä erillisellä palautelomakkeella. Palautteen kerääminen toteutettiin anonyymisti ja koulutuspäivään osallistuminen sekä palautteen antaminen oli täysin vapaaehtoista. Koulutuspäivään osallistui kuusi henkilöä, joista jokainen antoi palautteen (n=6).
Opinnäytetyönä järjestetty koulutuspäivä tarjosi osallistujille mahdollisuuden kehittää ja syventää omaa ensivasteen toteuttamaan lääkehoitoon liittyvää osaamistaan turvallisessa ympäristössä. Palautelomakkeiden perusteella koulutukseen osallistuneet ensivastehenkilöt kokivat saamansa lääkehoidon koulutuksen hyödylliseksi ja heidän mielestään vastaavaa koulutusta pitäisi olla enemmän.
Voitaneen siis olettaa, että tässä opinnäytetyössä järjestetyn kaltaista koulutusta lienee aiheellista tarjota ensivastehenkilöstölle jatkossakin. Lienee myös aiheellista miettiä, olisiko vastaavanlainen koulutus käyttökelpoista myös muiden aihealueiden kuin lääkehoidon koulutuksissa. Voisi myös olla aiheellista tehdä jatkotutkimusta vastaavanlaisen koulutuksen vaikuttavuudesta arvioimalla sen vaikutusta osallistujien oppimiseen ja taitojen kehittymiseen esimerkiksi erilaisin oppimista mittaavin testausmenetelmin.
Opinnäytetyön toteutuksessa yhdistettiin teoriaopetusta, käytännön osasuoritteita sekä edellä mainittujen soveltamista simulaatio-oppimisen keinoin. Lisäksi koulutuspäivän onnistuneisuudesta ja vastaavan koulutuksen tarpeellisuudesta kerättiin osallistujien mielipiteitä erillisellä palautelomakkeella. Palautteen kerääminen toteutettiin anonyymisti ja koulutuspäivään osallistuminen sekä palautteen antaminen oli täysin vapaaehtoista. Koulutuspäivään osallistui kuusi henkilöä, joista jokainen antoi palautteen (n=6).
Opinnäytetyönä järjestetty koulutuspäivä tarjosi osallistujille mahdollisuuden kehittää ja syventää omaa ensivasteen toteuttamaan lääkehoitoon liittyvää osaamistaan turvallisessa ympäristössä. Palautelomakkeiden perusteella koulutukseen osallistuneet ensivastehenkilöt kokivat saamansa lääkehoidon koulutuksen hyödylliseksi ja heidän mielestään vastaavaa koulutusta pitäisi olla enemmän.
Voitaneen siis olettaa, että tässä opinnäytetyössä järjestetyn kaltaista koulutusta lienee aiheellista tarjota ensivastehenkilöstölle jatkossakin. Lienee myös aiheellista miettiä, olisiko vastaavanlainen koulutus käyttökelpoista myös muiden aihealueiden kuin lääkehoidon koulutuksissa. Voisi myös olla aiheellista tehdä jatkotutkimusta vastaavanlaisen koulutuksen vaikuttavuudesta arvioimalla sen vaikutusta osallistujien oppimiseen ja taitojen kehittymiseen esimerkiksi erilaisin oppimista mittaavin testausmenetelmin.