Käytetyn auton maahantuonnin kannattavuus verrattuna vastaavaan suomiatuoon : Case AutoPalin
Hokkanen, Henrik (2019)
Hokkanen, Henrik
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074510
Tiivistelmä
Maahantuonnin lisääntymisestä on uutisoitu jatkuvasti enemmän eri medioissa, josta tutkimuksen idea sai alkunsa. Tutkimuksella haluttiin selvittää käytetyn auton maahantuontikustannuksia Saksasta ja Ruotsista, ja täten verrata niitä vastaavan suomiauton myyntihintaan. Täten aihe on myös erittäin ajankohtainen. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi AutoPalin, joka on Satakunnassa toimiva autoalan yritys. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin käytetyn auton maahantuontiprosessia: Millaisia autoja Suomeen tuodaan ja mistä maista, sekä kuinka paljon maahantuonnista kertyy kustannuksia ja mistä ne koostuvat?
Teoriaosassa selvitettiin automarkkinoita Suomessa, sisältäen suomalaisten osto- ja kuluttajakäyttäytymistä sekä autojen maahantuonnin kehitystä viime vuosina. Taustaksi selvitettiin myös käytetyn auton maahantuontiprosessin vaiheita ja maahantuodun auton verotusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Opinnäytetyö sisältää hintavertailun ja kyselytutkimuksen. Hintavertailussa verrattiin teoriatiedon perusteella maahantuodun auton kokonaiskustannuksia samanlaiseen suomiautoon. Kyselylomaketutkimus kohdistettiin maahantuonnin ammattilaisille, jotta saatiin kerättyä varsinaista kokemusperäistä tietoa maahantuonnin kustannuksista tukemaan hintavertailua.
Kyselyn tuloksista ja teoriatiedon pohjalta voidaan todeta, että Ruotsi ja Saksa ovat suosituimmat tuontimaat. Suosituimpia automerkkejä ovat Mercedes-Benz, BMW ja Volvo. Selvisi myös, että erityisesti hybridiautojen suosio on tällä hetkellä kasvussa. Suuria taloudellisia riskejä ei kyselyyn vastaajien mukaan autojen maahantuonnissa ilmennyt. Autojen ennakkotiedot eivät kuitenkaan kenenkään vastaajan mukaan pidä 100% paikkaansa. Opinnäytetyön perusteella voidaankin todeta, että käytetyn auton maahantuonti on halvempaa kuin vastaavan ostaminen suomiautona. Maahantuontia suunniteltaessa on kuitenkin arvioitava, onko se ajan ja vaivan arvoista. Yllättäviä korjauskustannuksia saattaa ilmetä, ja riskit kasvavat, jos ei ole tietoa eikä kokemusta maahantuonnista ja sen markkinoista.
Teoriaosassa selvitettiin automarkkinoita Suomessa, sisältäen suomalaisten osto- ja kuluttajakäyttäytymistä sekä autojen maahantuonnin kehitystä viime vuosina. Taustaksi selvitettiin myös käytetyn auton maahantuontiprosessin vaiheita ja maahantuodun auton verotusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Opinnäytetyö sisältää hintavertailun ja kyselytutkimuksen. Hintavertailussa verrattiin teoriatiedon perusteella maahantuodun auton kokonaiskustannuksia samanlaiseen suomiautoon. Kyselylomaketutkimus kohdistettiin maahantuonnin ammattilaisille, jotta saatiin kerättyä varsinaista kokemusperäistä tietoa maahantuonnin kustannuksista tukemaan hintavertailua.
Kyselyn tuloksista ja teoriatiedon pohjalta voidaan todeta, että Ruotsi ja Saksa ovat suosituimmat tuontimaat. Suosituimpia automerkkejä ovat Mercedes-Benz, BMW ja Volvo. Selvisi myös, että erityisesti hybridiautojen suosio on tällä hetkellä kasvussa. Suuria taloudellisia riskejä ei kyselyyn vastaajien mukaan autojen maahantuonnissa ilmennyt. Autojen ennakkotiedot eivät kuitenkaan kenenkään vastaajan mukaan pidä 100% paikkaansa. Opinnäytetyön perusteella voidaankin todeta, että käytetyn auton maahantuonti on halvempaa kuin vastaavan ostaminen suomiautona. Maahantuontia suunniteltaessa on kuitenkin arvioitava, onko se ajan ja vaivan arvoista. Yllättäviä korjauskustannuksia saattaa ilmetä, ja riskit kasvavat, jos ei ole tietoa eikä kokemusta maahantuonnista ja sen markkinoista.