Job’d - Skapandet av varumärkets visuella identitet med hjälp av människocentrerad formgivning
Granholm, Laura (2019)
Granholm, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306934
Tiivistelmä
Detta är ett projektbaserat examensarbete som är gjort i samarbete med Helsingfors stad, Maahanmuuttajanuorten Helsinki och Me-säätiö. Arbetet beskriver processen hur man skapar en visuell identitet för verksamhetsmodellen Job’d. Syftet med Job’d är att minska arbetslöshet genom att erbjuda ungdomar arbetserfarenhet i form av mikrojobb. Arbetsuppgifterna främjar samhällets välfärd. Målsättningen är att skapa en stilren, välfungerande helhet, som består av namn, färger, logo och typsnitt. Dessutom ska den visuella identiteten stämma överens med verksamhetsmodellens värderingar och kunna leva vidare även efter vår insats. Formgivningsarbetet grundar sig på människocentrerade teorier från boken ”The Field Guide to Human-Centered Design”, publicerad av IDEO.org. Metoder som använts är kvalitativa intervjuer, målgruppsundersökning och observationer. Forskningsfrågan för arbetet är ”Hurdana kompromisser görs i besluten då man tar hänsyn till uppdragsgivarens önskemål, teorin och sin egen vision.” Arbetet är inte en guide i grafisk formgivning, utan en reflektion kring detta specifika uppdrag. Human-Centered-Design teorin har använts som ett riktgivande verktyg under processens gång, men endast de metoder som har relevans för detta specifika projekt har använts. Formgivningen inleds med observationer och intervjuer, samt undersökning av bakgrundsmaterial. Efter detta formas nyckelord, värderingar och information vidare till idéer, som testas av uppdragsgivaren och målgruppen. Tre olika namnalternativ presenteras, och beslutet blir en kompromiss där uppdragsgivaren får det sista ordet, eftersom de har mest förståelse gällande verksamhetsmodellen i helhet. I kvalitativa intervjuer med utvalda personer i målgruppen kommer det fram att det valda namnet ”Job’d” är svårt att uttala. I valet av färg görs en kompromiss gällande nyansernas klarhet. Den slutliga färgpaletten är en överenskommelse där uppdragsgivaren ger efter för designerns önskemål om mer harmoniska färger, som är lätta att se på. Alla beslut i formgivningen är motiverade eller har diskuterats med målgruppen och uppdragsgivaren före godkännandet. I arbetsprocessen görs kompromisser, men de är inte svartvita eller dramatiska. Resultatet är en helhet som alla involverade parter är nöjda med, och där beslut formas med hjälp av diskussion, feedback, tester och intervjuer. De olika parternas roller i projektet har betydelse i beslutsfattandet.