Asiakastyytyväisyys ja asiakkaiden tunnistamat tulevaisuuden tarpeet
Kaskinen, Miia (2019)
Kaskinen, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905129323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905129323
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat henkilöstöpalvelualan yritys PSG Oy:n tarjoamiin palveluihin sekä millaisia tulevaisuudessa tarvittavia palveluita henkilöstöpalvelualan yrityksen asiakkaat tunnistavat. Tavoitteena on myös saada selville, minkälaisia palveluita asiakkaat olisivat kiinnostuneita ostamaan, palveluita, joita tällä hetkellä ei ole vielä tarjolla.
Teoriaosuus jaetaan kahteen eri kokonaisuuteen. Ensimmäinen osio käsittelee rekrytoinnin taustoja, rekrytointia yleisesti, mitä se on ja mitä vaiheita siihen sisältyy. Toinen osio teoriassa käy läpi yritys PSG Oy:n palveluja ja niiden taustoja sekä asiakastyytyväisyyttä. Palveluissa keskitytään sekä henkilöstövuokraukseen että rekrytointiin, koska ne ovat käytetyimpiä palveluita suomessa. Ulkoistusratkaisuja ja muutosvalmennuksia sivuutetaan vain kyselyssä niiden vähyyden vuoksi.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa selvitettiin asiakkaiden toiveita ja tarpeita rekrytointiin ja muihin case yrityksen tarjoamiin palveluihin. Kyselyssä kartoitetaan asiakastyytyväisyyttä ja millaisia palveluita he ovat käyttäneet, ja millaisia palveluita he mahdollisesti tulisivat tulevaisuudessa käyttämään. Ovatko asiakkaat tyytyväisiä tämän hetkiseen tarjontaan? Minkälaisia palveluita he haluaisivat ja ostaisivat mitä tällä hetkellä eivät vielä saa?
Tutkimuksessa saatiin selville asiakkaiden tyytyväisyys tämän hetkisiin palveluihin ja signaaleja tulevaisuuden palvelutarpeisiin. Tuloksista voidaan nähdä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä tämän hetkisiin palveluihin ja tulevaisuuden palvelut sekä palvelukokonaisuudet kiinnostavat asiakkaita. Osa asiakkaista voisi harkita käyttävänsä uusia palveluita tulevaisuudessa.
Teoriaosuus jaetaan kahteen eri kokonaisuuteen. Ensimmäinen osio käsittelee rekrytoinnin taustoja, rekrytointia yleisesti, mitä se on ja mitä vaiheita siihen sisältyy. Toinen osio teoriassa käy läpi yritys PSG Oy:n palveluja ja niiden taustoja sekä asiakastyytyväisyyttä. Palveluissa keskitytään sekä henkilöstövuokraukseen että rekrytointiin, koska ne ovat käytetyimpiä palveluita suomessa. Ulkoistusratkaisuja ja muutosvalmennuksia sivuutetaan vain kyselyssä niiden vähyyden vuoksi.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa selvitettiin asiakkaiden toiveita ja tarpeita rekrytointiin ja muihin case yrityksen tarjoamiin palveluihin. Kyselyssä kartoitetaan asiakastyytyväisyyttä ja millaisia palveluita he ovat käyttäneet, ja millaisia palveluita he mahdollisesti tulisivat tulevaisuudessa käyttämään. Ovatko asiakkaat tyytyväisiä tämän hetkiseen tarjontaan? Minkälaisia palveluita he haluaisivat ja ostaisivat mitä tällä hetkellä eivät vielä saa?
Tutkimuksessa saatiin selville asiakkaiden tyytyväisyys tämän hetkisiin palveluihin ja signaaleja tulevaisuuden palvelutarpeisiin. Tuloksista voidaan nähdä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä tämän hetkisiin palveluihin ja tulevaisuuden palvelut sekä palvelukokonaisuudet kiinnostavat asiakkaita. Osa asiakkaista voisi harkita käyttävänsä uusia palveluita tulevaisuudessa.