Terveydenhoitajaopiskelijoiden oppimiskokemukset potilasturvallisuudesta
Nikkilä, Maiju; Tapiola, Aino (2019)
Nikkilä, Maiju
Tapiola, Aino
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088222
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Saimaan ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden oppimiskokemuksia potilasturvallisuudesta harjoittelujaksoilla ja kouluympäristössä. Yhteistyökumppanina toimi kansainvälinen Shared Learning from Practice to Improve Patient Safety (SLIPPS) -projekti. Tutkimuksessa selvitettiin tilanteita, joissa tapahtuu potilasturvallisuuden kannalta tärkeitä oppimiskokemuksia ja tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelijoiden potilasturvallisuusoppimiseen kliinisessä oppimisympäristössä ja kouluopinnoissa. Lisäksi selvitettiin, kokevatko terveydenhoitajaopiskelijat potilasturvallisuusopetuksen ja oppimismenetelmien olevan riittävää hoitotyön koulutuksessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella, joka lähetettiin Webropol-linkkinä sähköpostitse kaikille kohderyhmään kuuluville. Linkki laitettiin myös Saimaan ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille suunnattuun Facebook-ryhmään. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmalla. Kyselyyn vastasi 14 terveydenhoitajaopiskelijaa ensimmäisestä vuosikurssista kolmanteen. Kaikki vastaajat olivat sukupuoleltaan naisia.
Opiskelijoiden mielestä tärkeitä oppimiskokemuksia tapahtuu sekä koulussa että työharjoittelujaksoilla. Yli puolet opiskelijoista oli sitä mieltä, että potilasturvallisuutta on käsitelty läpi koko koulutusohjelman ja teoriatietoa on ollut riittävästi potilasturvallisuuden perusteista. Tutkimuksesta selvisi, että vastanneista enemmistön mielestä tärkeitä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa opiskeluun sisältyneet ajankohtaiset tiedot potilasturvallisuuden lainsäädännöstä ja strategioista. Opetuksessa ei ole painotettu pelkästään virheiden teon negatiivisuutta, vaan sitä, että kaikista virheistä oppiminen on hyödyllistä ja osa omaa ammatillista kasvua. Potilasturvallisuuden osaaminen onkin kaikkien opiskelijoiden mielestä kehittynyt koulutuksen aikana jatkuvasti.
Potilasturvallisuustaitojen harjoittelua voisi kuitenkin sisältyä enemmän opetukseen, sillä esimerkiksi tiimityöskentelyä, päätöksentekoa ja anteeksipyynnön tärkeyttä ei ole useamman opiskelijan mielestä osaamisen kannalta riittävästi harjoiteltu. Moniammatillista simulaatio-opetusta voisi olla enemmän opetuksessa. Voidaankin todeta, että monipuoliset opetusjärjestelyt yhdessä käytännön harjoittelujaksojen kanssa tukevat toisiaan ja luovat hyödyllisiä oppimistapahtumia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella, joka lähetettiin Webropol-linkkinä sähköpostitse kaikille kohderyhmään kuuluville. Linkki laitettiin myös Saimaan ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille suunnattuun Facebook-ryhmään. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmalla. Kyselyyn vastasi 14 terveydenhoitajaopiskelijaa ensimmäisestä vuosikurssista kolmanteen. Kaikki vastaajat olivat sukupuoleltaan naisia.
Opiskelijoiden mielestä tärkeitä oppimiskokemuksia tapahtuu sekä koulussa että työharjoittelujaksoilla. Yli puolet opiskelijoista oli sitä mieltä, että potilasturvallisuutta on käsitelty läpi koko koulutusohjelman ja teoriatietoa on ollut riittävästi potilasturvallisuuden perusteista. Tutkimuksesta selvisi, että vastanneista enemmistön mielestä tärkeitä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa opiskeluun sisältyneet ajankohtaiset tiedot potilasturvallisuuden lainsäädännöstä ja strategioista. Opetuksessa ei ole painotettu pelkästään virheiden teon negatiivisuutta, vaan sitä, että kaikista virheistä oppiminen on hyödyllistä ja osa omaa ammatillista kasvua. Potilasturvallisuuden osaaminen onkin kaikkien opiskelijoiden mielestä kehittynyt koulutuksen aikana jatkuvasti.
Potilasturvallisuustaitojen harjoittelua voisi kuitenkin sisältyä enemmän opetukseen, sillä esimerkiksi tiimityöskentelyä, päätöksentekoa ja anteeksipyynnön tärkeyttä ei ole useamman opiskelijan mielestä osaamisen kannalta riittävästi harjoiteltu. Moniammatillista simulaatio-opetusta voisi olla enemmän opetuksessa. Voidaankin todeta, että monipuoliset opetusjärjestelyt yhdessä käytännön harjoittelujaksojen kanssa tukevat toisiaan ja luovat hyödyllisiä oppimistapahtumia.