Sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma : Case Mökkiavain
Lammi, Lauri (2019)
Lammi, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311443
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona mökinvälityspalvelu Mökkiavaimelle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista sisältöä sosiaalisen median kanaviin pitäisi lisätä, jotta saadaan lisää seuraajia. Lisäksi selvitetään kuluttajan ostoprosessia. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: millaista sisältöä pitäisi lisätä sosiaalisen median kanaviin, millä keinoilla saadaan lisää seuraajia yrityksen sosiaaliseen mediaan sekä millainen on kuluttajan ostokäyttäytyminen.
Tutkimus koostuu johdannosta, teoriasta ja empiriasta. Teoriaosuus sisältää teoriat sosiaalisesta mediasta, markkinoinnista sekä ostokäyttäytymisestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena ja aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella Facebookissa. Tutkimukseen vastasi 167 henkilöä.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalisessa mediassa seurataan eniten kuvia sekä tarinoita. Matkailualan yrityksen toivotaan lisäävän sosiaaliseen mediaan kuvia, tarjouksia sekä tietoja kohteista. Yrityksen sosiaalisen median sivuilla olevilla arvosteluilla ja kommenteilla on vaikutusta ostopäätöksiin. Lomaan liittyvät päätökset tehdään yleensä tasavertaisesti toisen kanssa sekä lapsien kanssa asuvat matkustavat lasten kanssa lomalla. Yrityksen tulisi julkaista sisältöä sosiaaliseen mediaan kerran viikossa ja iltaisin, koska silloin seurataan sisältöä eniten. Sosiaalisen median kanavista suosituimpia ja käytetyimpiä olivat Facebook, Instagram sekä YouTube.
Tutkimus koostuu johdannosta, teoriasta ja empiriasta. Teoriaosuus sisältää teoriat sosiaalisesta mediasta, markkinoinnista sekä ostokäyttäytymisestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena ja aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella Facebookissa. Tutkimukseen vastasi 167 henkilöä.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalisessa mediassa seurataan eniten kuvia sekä tarinoita. Matkailualan yrityksen toivotaan lisäävän sosiaaliseen mediaan kuvia, tarjouksia sekä tietoja kohteista. Yrityksen sosiaalisen median sivuilla olevilla arvosteluilla ja kommenteilla on vaikutusta ostopäätöksiin. Lomaan liittyvät päätökset tehdään yleensä tasavertaisesti toisen kanssa sekä lapsien kanssa asuvat matkustavat lasten kanssa lomalla. Yrityksen tulisi julkaista sisältöä sosiaaliseen mediaan kerran viikossa ja iltaisin, koska silloin seurataan sisältöä eniten. Sosiaalisen median kanavista suosituimpia ja käytetyimpiä olivat Facebook, Instagram sekä YouTube.