Itsevalmentava työyhteisö: Rovaniemen Coffee Housen, Ristorante Rosson ja Uitto Pubin osaajat henkilöstön kouluttajana. Taustatutkimus ja toimin-tasuunnitelma
Pou Gascón, David (2019)
Pou Gascón, David
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311556
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajan henkilöstön toiveita ja tarpeita omaan osaamisen kehittämistä varten. Tehtävän tarkoitus oli hyödyntää yrityk-sen oman työyhteisön osaamisia ja taitoja henkilökunnan jatkuvassa perehdyt-tämisessä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia vaikutukset ja esteet henkilös-tön valmentamisessa, sekä henkilöstön, esimiehen ja toimeksiantajan roolia työn toteutuksessa.
Toimeksiantajana toimivat Osuuskauppa Arinan Rovaniemen Lapinmaan kiin-teistön ravintolat Coffee House, Ristorante Rosso ja Uitto Pub. Nämä yksiköt muodostavat kolme erilaista konseptia, joissa on yhteensä 20 työntekijää talon kirjoilla ja noin 3-5 vuokratyöntekijää.
Tehtävässä tutkittiin toimeksiantajan henkilöstöä ja valmistettiin uusi toimintata-pa työvalmentajien valitsemiseksi ja työvalmennuksien toteuttamiseksi. Tehtä-vän tietoperusta pohjautui valmentamisen taidon innovaatioon, kestävään kehi-tykseen ja siihen, miten osaaminen vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin ja mo-tivaatioon. Opinnäytetyön kirjoittajan kokemus alalta auttoi hahmottamaan hen-kilöstön valmennustarpeita jatkuvasti kehittyvässä työympäristössä. Opinnäyte-työssä käytettiin osallistavia ja verkostotutkimuksen menetelmiä. Tehtävän tu-lokset perustuivat Workchatin ja Workplacen kyselyihin, henkilöstön palaverei-hin ja esimiehen ja henkilökunnan kesken suoritetuttuihin kehityskeskusteluihin.
Henkilöstö on tämän alan tärkein voimavara, jonka avulla voimme tarjoa asiak-kaille nykyaikaisia palveluja ja elämyksiä. Työn tuloksena syntyi henkilöstön valmennusmenetelmä, joka pohjautuu työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin. Opinnäytetyön avulla toimeksiantaja aikatauluttaa valmennuksia, joissa henkilö-kunta on osallistujana ja valmentajana, ja tutkii niiden vaikutusta henkilöstön työhyvinvointiin.
The thesis examined the wishes and needs of the employer's staff to develope their knowledge. The purpose of the assignment was to utilize the skills of the company's own work community to continuously train the staff. The goal of the thesis was to study the effects and obstacles of staff training, as well as the role of staff, manager and employer in the realization of the work.
Assignment’s employer is Lapinmaa real state’s restaurants of Arina Coopera-tive Society: Coffee House, Ristorante Rosso and Uitto Pub in Rovaniemi. These departments constitute of three different concepts, with an amount of 20 permanent employees and 3 to 5 temporary workers.
The knowledge of the assignment was based on the innovation of coaching skills, the sustainable development and the impact of competence on the well-being and motivation of the personnel. The author’s experience in the field helped to perceive the staff's training needs in a continuous development. The thesis used participatory and network research methods. The results of the as-signment were based on the queries at Workchat and Workplace, the staff meetings and the development discussions between the supervisor and the staff.
Employees are the most important resource in this field, enabling us to provide our customers with modern services and experiences. In of this work was cre-ated a personnel training method based on job satisfaction and workers’ well-being. Thanks to the thesis the employer will schedule the trainings with the staff as a participant and as a coach as well as examine its impact on the well-being of the work community.
Toimeksiantajana toimivat Osuuskauppa Arinan Rovaniemen Lapinmaan kiin-teistön ravintolat Coffee House, Ristorante Rosso ja Uitto Pub. Nämä yksiköt muodostavat kolme erilaista konseptia, joissa on yhteensä 20 työntekijää talon kirjoilla ja noin 3-5 vuokratyöntekijää.
Tehtävässä tutkittiin toimeksiantajan henkilöstöä ja valmistettiin uusi toimintata-pa työvalmentajien valitsemiseksi ja työvalmennuksien toteuttamiseksi. Tehtä-vän tietoperusta pohjautui valmentamisen taidon innovaatioon, kestävään kehi-tykseen ja siihen, miten osaaminen vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin ja mo-tivaatioon. Opinnäytetyön kirjoittajan kokemus alalta auttoi hahmottamaan hen-kilöstön valmennustarpeita jatkuvasti kehittyvässä työympäristössä. Opinnäyte-työssä käytettiin osallistavia ja verkostotutkimuksen menetelmiä. Tehtävän tu-lokset perustuivat Workchatin ja Workplacen kyselyihin, henkilöstön palaverei-hin ja esimiehen ja henkilökunnan kesken suoritetuttuihin kehityskeskusteluihin.
Henkilöstö on tämän alan tärkein voimavara, jonka avulla voimme tarjoa asiak-kaille nykyaikaisia palveluja ja elämyksiä. Työn tuloksena syntyi henkilöstön valmennusmenetelmä, joka pohjautuu työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin. Opinnäytetyön avulla toimeksiantaja aikatauluttaa valmennuksia, joissa henkilö-kunta on osallistujana ja valmentajana, ja tutkii niiden vaikutusta henkilöstön työhyvinvointiin.
The thesis examined the wishes and needs of the employer's staff to develope their knowledge. The purpose of the assignment was to utilize the skills of the company's own work community to continuously train the staff. The goal of the thesis was to study the effects and obstacles of staff training, as well as the role of staff, manager and employer in the realization of the work.
Assignment’s employer is Lapinmaa real state’s restaurants of Arina Coopera-tive Society: Coffee House, Ristorante Rosso and Uitto Pub in Rovaniemi. These departments constitute of three different concepts, with an amount of 20 permanent employees and 3 to 5 temporary workers.
The knowledge of the assignment was based on the innovation of coaching skills, the sustainable development and the impact of competence on the well-being and motivation of the personnel. The author’s experience in the field helped to perceive the staff's training needs in a continuous development. The thesis used participatory and network research methods. The results of the as-signment were based on the queries at Workchat and Workplace, the staff meetings and the development discussions between the supervisor and the staff.
Employees are the most important resource in this field, enabling us to provide our customers with modern services and experiences. In of this work was cre-ated a personnel training method based on job satisfaction and workers’ well-being. Thanks to the thesis the employer will schedule the trainings with the staff as a participant and as a coach as well as examine its impact on the well-being of the work community.