Improtaan! Improvisointiin perustuva materiaali harmonikansoiton alkeisopetukseen
Lipiäinen, Saara (2019)
Lipiäinen, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116464
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää improvisoinnin käytön mahdol-lisuudet harmonikansoiton alkeisopetuksessa. Samalla huomioidaan varhaisiän musiikki-kasvatuksen työtapanakin käytetyn improvisoinnin hyödyt sekä lasten kehitystasot. Tavoit-teena oli luoda oppikirja vastaamaan monipuolisesti improvisoinnin käyttöön alkeisopetuk-sessa ottaen huomioon lasten luontainen kiinnostus kokeilla ja tehdä itse.
Luova kehitystyö tapahtui materiaalin suunnittelulla ja sen testaamisella konkreettisesti Kankaanpään musiikkiopistossa havainnoimalla oppilaiden reaktioita improvisointiharjoi-tuksiin. Havainnointien ja huomioiden kirjaaminen loi uusia kehityssuuntia ja muokkasi aja-tusmalleja eteenpäin.
Lopputuloksena syntyi Eetu Etanan harmonikkakirja, Improtaan, missä alkeistason tavoit-teet opitaan improvisointiharjoituksien kautta. Monipuoliset harjoitteet ottavat huomioon lapsen oman luovuuden sekä visuaalisuuden kautta oppimisen. Improvisoinnin soveltumi-sen alkeisopetukseen voidaan todeta olevan käyttökelpoinen opetustapa, jolla oppilaat voivat ilmaista itseään ja tunteitaan kehittyen monipuolisiksi soittajiksi tekniikkaa unohta-matta.
Harmonikansoiton opettajan työssä tarvitaan väistämättä tietoja ja taitoja improvisoinnista uuden opetussuunnitelman tultua käyttöön. Oma kiinnostus improvisoinnin liittämiseen harmonikansoiton alkeisopetukseen innosti improvisointiin perustuvan oppikirjan luomiseen, jota työyhteisöni voisi myös hyödyntää.
Luova kehitystyö tapahtui materiaalin suunnittelulla ja sen testaamisella konkreettisesti Kankaanpään musiikkiopistossa havainnoimalla oppilaiden reaktioita improvisointiharjoi-tuksiin. Havainnointien ja huomioiden kirjaaminen loi uusia kehityssuuntia ja muokkasi aja-tusmalleja eteenpäin.
Lopputuloksena syntyi Eetu Etanan harmonikkakirja, Improtaan, missä alkeistason tavoit-teet opitaan improvisointiharjoituksien kautta. Monipuoliset harjoitteet ottavat huomioon lapsen oman luovuuden sekä visuaalisuuden kautta oppimisen. Improvisoinnin soveltumi-sen alkeisopetukseen voidaan todeta olevan käyttökelpoinen opetustapa, jolla oppilaat voivat ilmaista itseään ja tunteitaan kehittyen monipuolisiksi soittajiksi tekniikkaa unohta-matta.
Harmonikansoiton opettajan työssä tarvitaan väistämättä tietoja ja taitoja improvisoinnista uuden opetussuunnitelman tultua käyttöön. Oma kiinnostus improvisoinnin liittämiseen harmonikansoiton alkeisopetukseen innosti improvisointiin perustuvan oppikirjan luomiseen, jota työyhteisöni voisi myös hyödyntää.