"Jokainen ihminen on samanarvoinen" : Erilaisuuden ymmärtäminen Elävässä kirjastossa
Manninen, Paula (2010)
Manninen, Paula
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315074
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sitä, pääseekö Elävä kirjasto sille asetettuihin tavoitteisiin, eli lisääkö se erilaisuuden ymmärtämistä. Elävä kirjasto on tapahtuma, jossa paperisten kirjojen sijaan lainataan oikea ihminen. Nämä elävät kirjat edustavat usein erilaisia ryhmiä, joita kohtaan ihmisillä saattaa olla stereotypioita tai ennakkoluuloja. Elävän kirjan kanssa lainaaja saa keskustella ja kysellä erilaisista asioista, joita ei ehkä muuten ole uskaltanut kysyä. Elävän kirjaston tarkoituksena on näin lisätä vuoropuhelua erilaisten ryhmien välille ja lisätä yhdenvertaisuutta sekä edistää esimerkiksi erilaisten kulttuurien kohtaamista.
Elävään kirjastoon liittyy paljon erilaisia käsitteitä, jotka ovat osittain päällekkäisiä ja jännitteisiä keskenään. Opinnäytetyön teoriaosuudessa pureudutaan näihin käsitteisiin, joita ovat muun muassa suvaitsevaisuus, yhdenvertaisuus sekä kulttuurienvälinen kasvatus. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään asenteiden muodostumista sekä oppimista erilaisissa ympäristöissä.
Työn toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja järjestettiin Mikkelissä keväällä 2010 Elävä kirjasto, jonka yhteydessä kerättiin palautteet niin lukijoilta, eläviltä kirjoilta kuin järjestäjiltäkin. Lukijoina tässä Elävässä kirjastossa olivat kutsutut mikkeliläisten yläkoulujen sekä toisen asteen oppilaitosten opiskelijat sekä muuten paikalle saapuneet lainaajat.
Opinnäytetyön tuloksissa pohditaan, muuttuvatko lainaajien asenteet elävän kirjan lainaamisen myötä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että suurin osa sekä lukijoista että kirjoista on sitä mieltä, että lainaajien asenteet erilaisia ihmisiä kohtaan muuttuvat positiivisemmiksi Elävä kirjasto- menetelmän avulla. Menetelmän avulla on mahdollista vaikuttaa ihmisten asenteisiin.
Elävään kirjastoon liittyy paljon erilaisia käsitteitä, jotka ovat osittain päällekkäisiä ja jännitteisiä keskenään. Opinnäytetyön teoriaosuudessa pureudutaan näihin käsitteisiin, joita ovat muun muassa suvaitsevaisuus, yhdenvertaisuus sekä kulttuurienvälinen kasvatus. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään asenteiden muodostumista sekä oppimista erilaisissa ympäristöissä.
Työn toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja järjestettiin Mikkelissä keväällä 2010 Elävä kirjasto, jonka yhteydessä kerättiin palautteet niin lukijoilta, eläviltä kirjoilta kuin järjestäjiltäkin. Lukijoina tässä Elävässä kirjastossa olivat kutsutut mikkeliläisten yläkoulujen sekä toisen asteen oppilaitosten opiskelijat sekä muuten paikalle saapuneet lainaajat.
Opinnäytetyön tuloksissa pohditaan, muuttuvatko lainaajien asenteet elävän kirjan lainaamisen myötä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että suurin osa sekä lukijoista että kirjoista on sitä mieltä, että lainaajien asenteet erilaisia ihmisiä kohtaan muuttuvat positiivisemmiksi Elävä kirjasto- menetelmän avulla. Menetelmän avulla on mahdollista vaikuttaa ihmisten asenteisiin.