Koulutuksen vaikuttavuuden arviointi : Case: Pro Agria Häme
Mäkilä, Terhi (2008)
Mäkilä, Terhi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904061886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904061886
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ProAgria Hämeen henkilöstökoulutusten vaikuttavuutta. Vaikuttavuuden arviointia tehtäessä pyrittiin selvittämään, olivatko koulutuksille asetetut tavoitteet toteutuneet, oliko koulutuksessa opittuja asioita voitu soveltaa työssä ja onko ProAgria Hämeen osaamisprosessi toimiva.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna. Haastateltavat olivat osallistuneet henkilöstökoulutuksiin elokuun ja joulukuun 2007 välisenä aikana. Haastattelujen avulla selvitettiin, miten koulutuksiin osallistuneet olivat kokeneet oppineensa uusia asioita ja miten he ovat voineet soveltaa oppimaansa työssään.
Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että osa koulutuksista on ollut vaikuttavaa. Koulutuksissa on opittu uutta ja opittua on voitu soveltaa myös asiakastyössä. Ongelmana osassa koulutuksia oli, etteivät onnistuneelle koulutusprosessille määritellyt perusteet toteutuneet kaikilta osin. Koulutusten vaikuttavuutta on mahdollista kehittää yksinkertaisilla toimenpiteillä, joita on tarkemmin kuvattu tutkimuksen johtopäätöksissä.
Tutkimus osoitti myös, että ProAgria Hämeen sisäisen osaamisprosessin toimintaperiaatteet ovat vielä osin henkilöstölle epäselviä. Sisäisen ohjauksen ja toimintatapojen selkeytyksen avulla saadaan osaamisprosessi toimivammaksi ja voidaan paremmin hyödyntää myös käytössä olevan osaamiskartoitusohjelman antamia mahdollisuuksia henkilöstön kehittämisessä.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna. Haastateltavat olivat osallistuneet henkilöstökoulutuksiin elokuun ja joulukuun 2007 välisenä aikana. Haastattelujen avulla selvitettiin, miten koulutuksiin osallistuneet olivat kokeneet oppineensa uusia asioita ja miten he ovat voineet soveltaa oppimaansa työssään.
Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että osa koulutuksista on ollut vaikuttavaa. Koulutuksissa on opittu uutta ja opittua on voitu soveltaa myös asiakastyössä. Ongelmana osassa koulutuksia oli, etteivät onnistuneelle koulutusprosessille määritellyt perusteet toteutuneet kaikilta osin. Koulutusten vaikuttavuutta on mahdollista kehittää yksinkertaisilla toimenpiteillä, joita on tarkemmin kuvattu tutkimuksen johtopäätöksissä.
Tutkimus osoitti myös, että ProAgria Hämeen sisäisen osaamisprosessin toimintaperiaatteet ovat vielä osin henkilöstölle epäselviä. Sisäisen ohjauksen ja toimintatapojen selkeytyksen avulla saadaan osaamisprosessi toimivammaksi ja voidaan paremmin hyödyntää myös käytössä olevan osaamiskartoitusohjelman antamia mahdollisuuksia henkilöstön kehittämisessä.