Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Koskinen, Emilia (2019)
Koskinen, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020885
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia. Tavoitteena oli saada selville varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvoinnin tila sekä työhyvinvointia edistävät ja kuormittavat tekijät.
Kohderyhmänä olivat Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajat. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Marja-Liisa Mankan työhyvinvointimallia. Tutkimus toteutettiin e kyselylomakkeen avulla. Tutkimusaineistona toimi kyselylomakkeella tuotettu aineisto.
Tutkimukseni keskeisimpiä havaintoja on työntekijän oma vaikutus omaan työhyvinvointiin sekä varhaiskasvatuksen opettajien tämän hetkinen kokemus omasta työhyvinvoinnistaan.
Kohderyhmänä olivat Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajat. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Marja-Liisa Mankan työhyvinvointimallia. Tutkimus toteutettiin e kyselylomakkeen avulla. Tutkimusaineistona toimi kyselylomakkeella tuotettu aineisto.
Tutkimukseni keskeisimpiä havaintoja on työntekijän oma vaikutus omaan työhyvinvointiin sekä varhaiskasvatuksen opettajien tämän hetkinen kokemus omasta työhyvinvoinnistaan.