Joustava potilaan hoitomalli suun terveydenhuollon päivystyksessä - Kysely Dentopoliksen päivystyksen henkilökunnalle ja potilaille
Elgbacka, Suvi; Manninen, Hanne (2019)
Elgbacka, Suvi
Manninen, Hanne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023649
Tiivistelmä
Joustava potilaan hoitomalli on toimintamalli, jossa potilaan vaivat pyritään hoitamaan valmiiksi yhdellä käyntikerralla. Dentopolis on Oulun kaupungin hammashoitola, jossa tätä mallia on toteutettu vuoden 2018 alusta lähtien. Toimintamalli on melko uusi ja vähän tutkittu, mutta vastaavaa toimintaa on viime aikoina kokeiltu hammashoitoloissa eri puolilla Suomea. Dentopoliksen ensimmäiseen kerrokseen on keskitetty Oulun kaupungin suun terveydenhuollon päivystystoiminta, jossa joustavaa potilaan hoitomallia toteutetaan. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun kaupunki ja se on tehty yhteistyössä Oulun kaupungin suun terveydenhuollon kanssa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla suun terveydenhuollon henkilökunnan ja potilaiden kokemuksia joustavasta potilaan hoitomallista Dentopoliksen päivystyksessä. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tavoitteena on henkilökunnan ja potilaiden kokemusten perusteella arvioida joustavan potilaan hoitomallin toimivuutta ja kehitystarpeita. Tutkimus toteutettiin kahtena erillisenä kyselynä. Suun terveydenhuollon päivystyksen henkilökunnalle tehtiin mielipidekysely Webropol-kyselytyökalussa ja potilaille jaettiin päivystyskäynnin päätteeksi paperinen kyselylomake.
Tutkimuksen tulosten perusteella työntekijät ja potilaat ovat pääosin tyytyväisiä joustavaan potilaan hoitomalliin. Kokonaisuudessaan uusi toimintamalli on otettu hyvin vastaan ja se on toiminut hyvin. Henkilökunnan vastauksissa nousi esille kuitenkin muun muassa kiireen lisääntyminen, vaikka sitä on pyritty toimintamallin avulla vähentämään. Tällä hetkellä toimintamallissa ei työskentele suuhygienistiä, joten selvitimme henkilökunnan kyselyssä myös sitä, millainen rooli suuhygienistillä voisi olla toimintamallissa. Osan mielestä toimintamallissa ei ole tarvetta suuhygienistille, mutta osa vastaajista toi esille ehdotuksia siitä, mitä toimenpiteitä suuhygienisti voisi toimintamallissa tehdä. Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää Oulun kaupungin suun terveydenhuollon toiminnan kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla suun terveydenhuollon henkilökunnan ja potilaiden kokemuksia joustavasta potilaan hoitomallista Dentopoliksen päivystyksessä. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tavoitteena on henkilökunnan ja potilaiden kokemusten perusteella arvioida joustavan potilaan hoitomallin toimivuutta ja kehitystarpeita. Tutkimus toteutettiin kahtena erillisenä kyselynä. Suun terveydenhuollon päivystyksen henkilökunnalle tehtiin mielipidekysely Webropol-kyselytyökalussa ja potilaille jaettiin päivystyskäynnin päätteeksi paperinen kyselylomake.
Tutkimuksen tulosten perusteella työntekijät ja potilaat ovat pääosin tyytyväisiä joustavaan potilaan hoitomalliin. Kokonaisuudessaan uusi toimintamalli on otettu hyvin vastaan ja se on toiminut hyvin. Henkilökunnan vastauksissa nousi esille kuitenkin muun muassa kiireen lisääntyminen, vaikka sitä on pyritty toimintamallin avulla vähentämään. Tällä hetkellä toimintamallissa ei työskentele suuhygienistiä, joten selvitimme henkilökunnan kyselyssä myös sitä, millainen rooli suuhygienistillä voisi olla toimintamallissa. Osan mielestä toimintamallissa ei ole tarvetta suuhygienistille, mutta osa vastaajista toi esille ehdotuksia siitä, mitä toimenpiteitä suuhygienisti voisi toimintamallissa tehdä. Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää Oulun kaupungin suun terveydenhuollon toiminnan kehittämisessä.