Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma uimakoululle: Case: PINNALLA
Haataja, Heidi (2019)
Haataja, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma lahtelaiselle PINNALLA-uimakoululle. Markkinointisuunnitelman päämääränä on yrityksen sosiaalisen median sisältöjen monipuolistaminen sekä kohderyhmän tavoittaminen ja sitouttaminen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta kehittämisosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti, sen käyttöä Suomessa sekä sen hyötyjä ja mahdollisuuksia pienyrityksille. Lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelua ja onnistuneen sisältöstrategian vaiheita. Työn toiminnallisessa osuudessa esitellään yritykselle tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä suunnitelman yhteydessä yrityksen Facebook-sivulla tehdyt sisältökokeilut. Lopuksi käydään läpi kokeilujen tulokset ja analysoidaan niiden toimivuutta yrityksen kohderyhmien tavoittamisessa ja sitouttamisessa.
Työn tulokset osoittavat, että suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus ovat tärkeässä roolissa onnistuneiden ja monipuolisten sisältöjen luomisessa, mutta yhdistämällä suunnitelmaan myös ketterän markkinoin elementtejä kokeilujen muodossa voidaan saada nopeaa tietoa sisältöjen toimivuudesta kohderyhmän tavoittamiseksi ja sitouttamiseksi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta kehittämisosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti, sen käyttöä Suomessa sekä sen hyötyjä ja mahdollisuuksia pienyrityksille. Lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelua ja onnistuneen sisältöstrategian vaiheita. Työn toiminnallisessa osuudessa esitellään yritykselle tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä suunnitelman yhteydessä yrityksen Facebook-sivulla tehdyt sisältökokeilut. Lopuksi käydään läpi kokeilujen tulokset ja analysoidaan niiden toimivuutta yrityksen kohderyhmien tavoittamisessa ja sitouttamisessa.
Työn tulokset osoittavat, että suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus ovat tärkeässä roolissa onnistuneiden ja monipuolisten sisältöjen luomisessa, mutta yhdistämällä suunnitelmaan myös ketterän markkinoin elementtejä kokeilujen muodossa voidaan saada nopeaa tietoa sisältöjen toimivuudesta kohderyhmän tavoittamiseksi ja sitouttamiseksi.