Perunkirjoitusprosessi ja tiedonkeruulomake : Case: Jyväskylän oikeusaputoimisto
Kotro, Kaarina; Potoinen, Leena (2009)
Kotro, Kaarina
Potoinen, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072517
Tiivistelmä
Oikeusaputoimistossa hoidetaan vuodessa suuri määrä perunkirjoituksia. Perukirjaluonnosten tekeminen kuuluu oikeusapusihteerien toimenkuvaan. Se koetaan haasteelliseksi ja aikaa vieväksi, joten tutkimus on tehty sihteerin näkökulmasta.
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida yksityiskohtaisesti perunkirjoitusprosessin vaiheet sekä löytää keinoja sen tehostamiseksi. Tutkimuksessa selvitetään yleisesti perunkirjoitusta. Siinä käydään läpi perunkirjoituksen toimittamiseen tarvittavat tiedot ja asiakirjat. Tavoitteena on tehdyn teemahaastattelun avulla laatia tiedonkeruulomake. Työkalu, jota sihteeri käyttää tulevaisuudessa hoitaessaan perunkirjoitusasian vastaanottoneuvottelun. Lomake helpottaa perukirjaa varten selvitettävien asioiden läpikäyntiä. Lomakkeeseen voidaan merkitä tieto siitä, kuka hankkii puuttuvat asiakirjat. Seurantamerkinnän avulla varmistetaan, että kaikki tarvittavat toimenpiteet on tehty perunkirjoituksen jälkeen.
Tutkimuksen lopussa esitellään kehittämisehdotuksia, joilla pyritään tehostamaan perunkirjoitusprosessia. Kantaa otetaan myös siihen, millä tavoin asiakaspalvelua voidaan kehittää paremmaksi.
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida yksityiskohtaisesti perunkirjoitusprosessin vaiheet sekä löytää keinoja sen tehostamiseksi. Tutkimuksessa selvitetään yleisesti perunkirjoitusta. Siinä käydään läpi perunkirjoituksen toimittamiseen tarvittavat tiedot ja asiakirjat. Tavoitteena on tehdyn teemahaastattelun avulla laatia tiedonkeruulomake. Työkalu, jota sihteeri käyttää tulevaisuudessa hoitaessaan perunkirjoitusasian vastaanottoneuvottelun. Lomake helpottaa perukirjaa varten selvitettävien asioiden läpikäyntiä. Lomakkeeseen voidaan merkitä tieto siitä, kuka hankkii puuttuvat asiakirjat. Seurantamerkinnän avulla varmistetaan, että kaikki tarvittavat toimenpiteet on tehty perunkirjoituksen jälkeen.
Tutkimuksen lopussa esitellään kehittämisehdotuksia, joilla pyritään tehostamaan perunkirjoitusprosessia. Kantaa otetaan myös siihen, millä tavoin asiakaspalvelua voidaan kehittää paremmaksi.