"ILMAN ILTA RUKOUSTA, ÄLÄ NUKU MILLOINKAAN." : Puolakan talomuseon kokoelmiin kuuluvan lasille maalatun huoneentaulun restaurointi
Pöri, Henriikka (2011)
Pöri, Henriikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Kouvolan kaupunginmuseon Puolakan talomuseon esineistöön kuuluvan lasille maalatun huoneentaulun P36 restaurointi. Taulussa on lause ”Ilman ilta rukousta, älä nuku milloinkaan.” Huoneentaulun irtoava maalipinta on kiinnitetty ja puuttuvat maalikohdat retusoitu. Lisäksi huoneentaulusta on valmistettu alkuperäisen mallin mukainen kopio.
Restauroinnin osalta tutkimus käsittelee lasille tehtyjen maalausten tyypillisimpiä vaurioita ja niiden aiheuttajia. Lisäksi restaurointitapoja eli erilaisia maalinkiinnitysmenetelmiä on selvitetty.
Lasin taustapuolelle tehtyjen maalausten historia ulottuu antiikin aikaan. Historian osalta on käsitelty pääpiirteittäin erilaiset tärkeimmät lasin koristelemistavat, joita ovat muun muassa peilit, maalaukset tai erilaiset metallilehdet ja niiden kaiverrus. Tässä opinnäytetyössä keskitytään vain sellaisiin lasin maalaus- ja koristelumenetelmiin, joita ei ole poltettu uunissa, eli esimerkiksi lyijylasitekniikat on rajattu työn ulkopuolelle.
Lasille maalatuille mietelause- tai huoneentauluille on saatu vertailtumateriaalia kankaalle kirjotuista vastaavista teoksista, joiden kukoistuskausi Suomessa ajoittuu etenkin 1920–30-luvuille. Huoneentaulujen sosiaalista merkitystä sisustuksessa on pohdittu ja on myös eritelty yleisimpiä lauseiden aihepiirejä.
Restauroinnin osalta tutkimus käsittelee lasille tehtyjen maalausten tyypillisimpiä vaurioita ja niiden aiheuttajia. Lisäksi restaurointitapoja eli erilaisia maalinkiinnitysmenetelmiä on selvitetty.
Lasin taustapuolelle tehtyjen maalausten historia ulottuu antiikin aikaan. Historian osalta on käsitelty pääpiirteittäin erilaiset tärkeimmät lasin koristelemistavat, joita ovat muun muassa peilit, maalaukset tai erilaiset metallilehdet ja niiden kaiverrus. Tässä opinnäytetyössä keskitytään vain sellaisiin lasin maalaus- ja koristelumenetelmiin, joita ei ole poltettu uunissa, eli esimerkiksi lyijylasitekniikat on rajattu työn ulkopuolelle.
Lasille maalatuille mietelause- tai huoneentauluille on saatu vertailtumateriaalia kankaalle kirjotuista vastaavista teoksista, joiden kukoistuskausi Suomessa ajoittuu etenkin 1920–30-luvuille. Huoneentaulujen sosiaalista merkitystä sisustuksessa on pohdittu ja on myös eritelty yleisimpiä lauseiden aihepiirejä.