Viljanlajittelulaitteiston ohjauskeskuksen suunnittelu ja toteutus
Karhula, Jari (2020)
Karhula, Jari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021921
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa olemassa olevaan siemenviljanlajittelulaitteistoon ohjauskeskus, joka korvaa vanhan epäkäytännölliseksi todetun ohjauslaitteiston. Tilaajan kanssa yhteistyössä ohjauskeskukselle asetettiin tiettyjä vaatimuksia ja näiden vaatimusten toteuttaminen asetettiinkin tämän työn tavoitteeksi.
Ohjauskeskuksen suunnittelun ohessa pyrittiin huomioimaan kaikki mahdolliset turvallisuustekijät mahdollisimman hyvin ja tästä syystä laitteistolle päädyttiin tekemään erillinen turvallisuusselvitys. Turvallisuusselvityksen tuloksien perusteella laitteiston omistajia voidaan ohjeistaa, kuinka laitteiston turvallisuutta voidaan parantaa erillisillä mekaanisilla suojauksilla. Laitteistoon päädyttiin toteuttamaan myös hätäpysäytystoiminto mahdollisten jäännösriskien pienentämiseksi.
Valmiin ohjauskeskuksen toiminta testattiin mahdollisimman kattavasti, jotta voitiin varmistua, että ohjauskeskus täyttää sille asetetut vaatimukset. Toimintakokeiden ja laitteiston käyttäjille pidetyn käyttökoulutuksen jälkeen voitiin todeta laitteiston täyttävän kaikki sille asetetut vaatimukset.
Työn kirjallisen osan alussa perehdytään Horsma-viljanlajittelijan toimintaan. Lajittelijan toiminnan esittelyn jälkeen käsitellään ohjauskeskuksen suunnitteluun vaikuttaneiden tekijöiden kuten koneturvallisuuden, taajuusmuuttaja käyttöjen, ohjelmoitavien logiikoiden ja vikasuojauksen teoriaa ja samalla kerrotaan, kuinka tätä teoriaa on hyödynnetty ohjauskeskuksen suunnittelussa.
Kirjallisen osion lopussa pohditaan projektin kulkua ja valmiin työn tuloksia.
Ohjauskeskuksen suunnittelun ohessa pyrittiin huomioimaan kaikki mahdolliset turvallisuustekijät mahdollisimman hyvin ja tästä syystä laitteistolle päädyttiin tekemään erillinen turvallisuusselvitys. Turvallisuusselvityksen tuloksien perusteella laitteiston omistajia voidaan ohjeistaa, kuinka laitteiston turvallisuutta voidaan parantaa erillisillä mekaanisilla suojauksilla. Laitteistoon päädyttiin toteuttamaan myös hätäpysäytystoiminto mahdollisten jäännösriskien pienentämiseksi.
Valmiin ohjauskeskuksen toiminta testattiin mahdollisimman kattavasti, jotta voitiin varmistua, että ohjauskeskus täyttää sille asetetut vaatimukset. Toimintakokeiden ja laitteiston käyttäjille pidetyn käyttökoulutuksen jälkeen voitiin todeta laitteiston täyttävän kaikki sille asetetut vaatimukset.
Työn kirjallisen osan alussa perehdytään Horsma-viljanlajittelijan toimintaan. Lajittelijan toiminnan esittelyn jälkeen käsitellään ohjauskeskuksen suunnitteluun vaikuttaneiden tekijöiden kuten koneturvallisuuden, taajuusmuuttaja käyttöjen, ohjelmoitavien logiikoiden ja vikasuojauksen teoriaa ja samalla kerrotaan, kuinka tätä teoriaa on hyödynnetty ohjauskeskuksen suunnittelussa.
Kirjallisen osion lopussa pohditaan projektin kulkua ja valmiin työn tuloksia.